Max Verstappen moet er hard voor werken, maar boekt in Texas 50ste zege uit Formule 1-carrière | Formule 1

[ad_1]

Met video’sHet was niet zo eenvoudig als in de meeste races dit seizoen, maar Max Verstappen won ook de Grand Prix van de Verenigde Staten. Zijn vijftiende overwinning van het jaar en de vijftigste van zijn carrière onderstreepten dat hij nog jaren op de eeuwige ranglijst zal blijven staan. Al had het in Austin niet veel langer mogen duren.

Halverwege de race was het zover. Max Verstappen deed wat zich het hele weekend al aandiende, maar nu niet helemaal vanzelf ging. Hij nam de leiding in de Grand Prix van de Verenigde Staten. En het feit dat hij een halve race moest achtervolgen was al heel wat. Hierdoor leek het lange tijd op een echte strijd op het Circuit of the Americas, tot grote vreugde van de Amerikaanse fans. Het hele weekend woonden 432.000 toeschouwers de races in Austin bij.

Ze zagen een zelfverzekerde Verstappen, die de wereldtitel al had veroverd voordat hij naar Texas kwam. Het was terug te zien in de manier waarop hij terugkeek op zijn zesde plaats in de kwalificatie, veroorzaakt door het overschrijden van de baanlimieten in zijn beste ronde en het moeten inleveren van zijn snelste tijd. “Het is jammer, maar dat maakt de zondag ook wat leuker”, reageerde hij laconiek.

Bekijk de herhaling van de start:

Want het feit dat hij achterop begon, kon toch voor wat spanning zorgen en een extra uitdaging voor hem betekenen. En Verstappen wordt momenteel nauwelijks uitgedaagd in de Formule 1. Hij is een klasse apart en leidt de races vaak van start tot finish. Het is precies wat hij deed tijdens de sprintrace op zaterdag. Na eerst de Sprint-shootout had gewonnen, werd hij later die dag nooit echt bedreigd.

Volgens de wereldkampioen, een fervent tegenstander van de sprintrace, nam het een groot deel van de spanning voor de hoofdrace weg. Door zijn overtuigende overwinning op zaterdag wist iedereen nu wat er volgens hem zondag zou gebeuren. “Dat kan een teleurstelling zijn voor de fans, want ik denk dat de sprintrace een groot deel van de spanning voor zondag heeft weggenomen.” Want volgens Verstappen konden de supporters nu weten dat de Nederlander zou winnen.

Verstappen haalt Norris in voor de leiding:

En dat gebeurde dus, al ging dat mede dankzij die zesde startplek niet zo makkelijk als vaak het geval is. Het team van Lewis Hamilton, dat McLaren-coureur Lando Norris, de man die een groot deel van de race aan de leiding had, in de slotfase inhaalde, dacht op dat moment zelfs dat de Brit kans zou maken op de overwinning. Over het geheel genomen was de concurrentie in Austin hoopvoller dan in een tijdje. Hamilton kwam uiteindelijk slechts twee seconden tekort op Verstappen, die voortdurend klaagde over de boordradio.

Maar dat maakte geen verschil voor de uitkomst van de Grand Prix. Want Verstappen wist sowieso zijn vijftiende zege van het seizoen te boeken. Een evenaring van het record dat hij vorig jaar al op zijn naam zette. En dat met nog vier Grands Prix op het programma. Van de achttien races die hij tot nu toe heeft gereden, heeft hij er slechts drie niet weten te winnen.

Zijn overwinning in de Amerikaanse GP was tevens de vijftigste uit zijn carrière. “Een aantal waarvan ik nooit had gedacht dat ik het zou kunnen halen”, zei hij eerder dit weekend. Maar het is hem gelukt. Het betekent dat hij bij de volgende Grand Prix, volgende week in Mexico, op gelijke hoogte kan komen met Alain Prost. Bovendien heeft hij dit seizoen nog een kans om Sebastian Vettel in te halen, die in zijn carrière 53 overwinningen behaalde. Prost en Vettel staan ​​respectievelijk vierde en derde in het eeuwige klassement. Een lijstje waarop Verstappen nog jaren zal blijven verschijnen. Dat was al een tijdje duidelijk, maar in een Grand Prix als deze wordt het lastiger “COTA” alleen onderstreept.


22:39

VERSTAPEN WINT IN AUSTIN

Ja, het gaat hem lukken. Gered door de geblokte vlag! Max Verstappen boekt de 50e GP-overwinning uit zijn Formule 1-carrière. Een prachtige wedstrijd, die iets belooft voor de rest van het jaar. Lewis Hamilton wordt tweede, Lando Norris komt als derde over de streep. Sergio Pérez eindigt als vijfde achter Carlos Sainz.

22:38

Laatste ronde

Het is nog maar anderhalve seconde!

22:36

55/56

Verstappen heeft met nog twee ronden te gaan slechts 2,9 seconden op Hamilton! Uiteindelijk had deze race niet langer mogen duren voor de wereldkampioen. Ze komen nog steeds in het verkeer.

22:31

52/56

zegt Sainz laten we gaan! ‘Ik zie dat Norris langzaam gaat, jij ook?’ Dat klopt, maar dan moet hij de laatste vijf ronden hard trappen.

22:29

50/56

Leclerc heeft de opdracht gekregen om Sainz te laten passeren en dat doet hij plichtsgetrouw. Dit betreft P4.

Het is het einde van het verhaal voor Alonso! Vloerproblemen zijn de oorzaak van deze storing.

22:28

50/56

Verstappen heeft 5,3 seconden op Hamilton. Dat is bijna een seconde per ronde en zal dus erg lastig worden voor de Mercedes-coureur.

22:26

49/56

Daar is die ‘Battle of the British’! Hamilton opent de aanval op Norris, die de deur probeert dicht te gooien maar daarvoor moet betalen.

22:24

48/56

Hamilton komt bijna binnen een seconde van Norris!

Terwijl Stroll even terug aan een ijzersterke Grand Prix werkt. Hij startte vanuit de pitlane en staat nu op P10. Die update van Aston Martin werkt inderdaad.

22:21

46/56

Verstappen heeft 2,8 seconden op Norris, die op zijn beurt een marge van 3,1 seconden heeft op Hamilton. Nog 11 rondes te gaan…

Praat niet als ik rem. Dat is de boodschap van Max Huisarts

22:19

44/56

Dat zijn gewaagde voorspellingen Bono. De ingenieur vertelt Hamilton dat P2 realistisch is en dat hij misschien nog steeds wint.

22:17

43/56

Het geduld van Hamilton was een beetje op, en nu heeft hij Leclerc eindelijk te pakken. Is er meer aan de hand dan P3?


22:14

42/56

Verstappen klaagt steeds over zijn remmen. Daar werkt dus iets niet helemaal optimaal. Hij wint wel nog een halve seconde ten opzichte van Lando.

22:11

40/56

Norris met de snelste raceronde! Hij heeft nog steeds 1,2 seconden achterstand op Max. Zal het daadwerkelijk een gevecht worden? Dat zou zo leuk zijn.

22:09

39/56

Nee, natuurlijk kon Hamilton niet tot het einde komen! Hij is er ook voor zijn tweede pitstop en gloednieuwe mediums. Verstappen heeft dus de leiding terug.

De Nederlander is van Leclerc af. Niet veel later passeert Norris ook de Monegask voor P2.

22:08

38/56

Terwijl Verstappen zijn achtervleugel opent om richting Leclerc te rijden, komt Pérez binnen voor zijn tweede stop. De Mexicaan rijdt wederom een ​​vrij anonieme race en zal niet in de buurt van het podium komen als het zo doorgaat…

Sainz haalt nu Russell in voor P5.

22:06

37/56

Hamilton ligt nu aan de leiding. Hij hoeft niet per se nog een keer te stoppen, maar het is twijfelachtig of hij het einde haalt. We zullen zien wat Hamilton ermee kan doen.

22:04

36/56

Doos, doos voor Verstappen! Ook hij gaat naar ‘wit’, na een beduidend mindere stop dan we van Red Bull gewend zijn. Hij ligt Norris nog steeds net voor!

De monteurs linksachter liepen wat achter op de rest.

22:02

35/56

Norris maakt zijn tweede pitstop na een mindere stint op de harde compound. Nieuwe harde banden erop en wegrijden. P2 lijkt het maximaal mogelijke te zijn.

22:00 uur

33/56

En dan kan het ineens snel gaan als je net iets buiten de DRS valt. Norris moet meer over zijn schouder naar Hamilton kijken.

“Man, deze remmen zijn zo @#*%)! vergeleken met gisteren. Wat een stukje s***.’ Werd getekend door Verstappen, de leider in de race.

21:58

32/56

Terwijl Hamilton een inhaalslag maakt van de tiende op de tiende plaats op het tweetal vooraan. Dit is nog geen voltooide race, let wel.

Op dit moment Overigens ligt Norris met Verstappen uit de tweede. Hij moet nu proberen de verbinding niet helemaal te verliezen.

ANP/EPA
© ANP/EPA

Uitslag, klassement en programma
kijk hier de uitslag van de Grand Prix vanaf dit jaar, de stand in het algemeen klassement En het programma voor de rest van het seizoen.



Formule 1 seizoensklassement 2023


Kalender Formule 1






[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *