[ad_1]
Zoals veel grote jazznamen werd hij bekend onder zijn bijnaam: Tootie. Soepel schakelend tussen maatsoorten, gedreven en verbindend begeleidde de Amerikaanse jazzdrummer Albert ‘Tootie’ Heath in de jaren vijftig en zestig vrijwel alle grote jazznamen. Hij speelde op vroege platen van John Coltrane en Nina Simone; het was Tootie uit die vrolijke drumshuffle in de Nina Simone-klassieker ‘Mijn baby zorgt gewoon voor mij‘(1957).
Tootie, die op 3 april overleed in Santa Fe, New Mexico, was de laatste nog levende jazzbroer van de legendarische jazzfamilie Heath uit Philadelphia. De gebroeders Heath maakten ieder naam in een tijdperk dat bepalend was voor de ontwikkeling van de jazz, de jaren vijftig en zestig met baanbrekende bands van John Coltrane en Miles Davis; Samen traden ze op in de jazz als The Heath Brothers.
Percy Heath (overleden 2005) blonk uit op bas, onder meer met het Modern Jazz Quartet. De in 2020 overleden saxofonist, componist en arrangeur Jimmy Heath maakte naam als muzikant die de bebop vooruit bracht met talloze platen en composities die door velen zijn uitgevoerd. Zijn bijnaam ‘Little Bird’ dankte hij aan zijn kleine gestalte en zijn spel in de stijl van Charlie ‘Bird’ Parker.
Een huis vol jazz
En dan Tootie Heath, geboren in 1935, de ruim tien jaar jongere broer, die al snel niet beter wist dat hij, aangemoedigd door zijn broers, ook muziek zou gaan maken in een huis vol jazz (hoewel hun ouders automonteurs waren en kappers, ze waren muzikaal). Hij volgde zijn broers al snel als een veelgevraagde, flexibele hardbop-jazzdrummer die graag overal speelde.
In 1957 werkte hij in New York mee aan het eerste album dat saxofonist John Coltrane als bandleider opnam (Coltranelater opnieuw uitgebracht als De eerste Tran). Hij speelde in bands met JJ Johnson, Cedar Walton en Bobby Timmons. Na een paar jaar in Zweden, waar hij rondreizende Amerikanen begeleidde, zat hij een tijdje in de band met Herbie Hancock.
Hij bleef langer bij Yusef Lateef, met wie hij zijn jazz uitbreidde met Afrikaanse invloeden. Het leidde in 1973 tot een van zijn weinige eigen albums: Kwanza (de eerste)een breed georiënteerde moderne jazzplaat waarop ook zijn broers speelden.
Met The Heath Brothers onderstreepten de broers hun muzikale, emotionele band. Hun muziek werd tot begin jaren tachtig regelmatig uitgebracht, waarna hun samenwerkingen op plaat schaarser werden. Een album dat opviel Zoals we zeiden (1997), waarvoor Jimmy Heath de meeste composities schreef, met zwier en balans. De heruitgave van is zeker de moeite waard om te luisteren Waar je op wachteen elegante selectie albums die Jimmy Heath rond 1959-60 al opnam, met naast de broers ook jazzgiganten Freddy Hubbard en Cannonball Adderly.
[ad_2]