De schoonheid en het kwaad. Spannende kunst zonder kwast van Rob Regeer

[ad_1]

MUGA in Heerenveen toont ongeveer veertig landschapswerken van kunstenaar Rob Regeer. Esthetiek en dreiging gaan op prachtige wijze hand in hand in dit fascinerende schilderij dat geen penseel nodig heeft.

De schoonheid en het kwaad. Dit zijn de thema’s die Rob Regeer (Leiden, 1957) zijn hele leven – nu zo’n 35 jaar – bezighouden. Deze fascinatie dateert uit het begin van de jaren negentig, toen de Golfoorlogen plaatsvonden. Regeer, onlangs afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie, schildert vervolgens silhouetten van Stealth-bommenwerpers die veranderen in vlinders en bloemvormen met onder meer handen met pistolen. Hij noemt het het oplossen van geweld in schoonheid.

Regeer heeft nog steeds die fascinatie voor schoonheid en geweld. Maar de laatste jaren heeft hij daar een veel subtielere verbeeldingskracht voor gevonden. In dat werk, dat nu bij MUGA te zien is, is zijn thema niet zozeer zichtbaar als wel voelbaar.

Aangetaste bomen

De schilderijen van Regeer hebben titels als Woud , In het bos , Hut in het bos . Het zijn nogal platte beschrijvingen van de boomrijke landschappen die hij schildert. Want tijdens het kijken besef je al snel dat er iets aan de hand is. De schilderijen kenmerken zich door een vreemd licht, de bomen zijn spichtig en zwart, alsof ze in brand hebben gestaan ​​of ten prooi zijn gevallen aan een ontbladeringsmiddel, en er is geen leven zichtbaar. Hier klopt het niet, denk je.

Maar er is meer te zien. Het werk nodigt uit om het van dichtbij te bekijken. Dan merk je meteen het sterke reliëfeffect. De verf van de bomen is dik op het paneel aangebracht, bloedt en vertoont scheuren en scheuren. Het zijn aangetaste vormen. In de meeste schilderijen zijn gaten geboord, soms zijn ze bodemloos zwart, soms zijn ze gevuld met stopverf en fel oranjegeel geverfd. Alsof het vuurvliegjes zijn, lichtjes van een vergeten feestverlichting of een onherkenbaar maar sfeervol natuurverschijnsel. Wat de gemoedsrust van de kijker betreft, bieden de lichtpuntjes in ieder geval een esthetisch tegenwicht voor de dreigende zwartheid van de bomen en het ongemakkelijke licht.

Huis in het bos

De schilderijen met de titel hebben eenzelfde soort spanning Hut in het bos . Herinneringen aan horrorfilms van jonge stellen die voor een romantisch weekend een afgelegen huis hebben gehuurd, beïnvloeden de beleving. Het is de manier waarop Regeer zo’n huis met een sfeervol verlicht raam in beeld brengt in combinatie met het standpunt van waaruit hij dat doet. Hierdoor kom je als kijker, tot je eigen verbazing, in de positie van een toevallige bezoeker of wellicht ook van een slechterik. Technologie, kleurkeuze, materiaal en perspectief, ze ondersteunen en versterken allemaal de dreiging die in deze schoonheid schuilgaat.

Overschilderbare gaten

Regeer gebruikt MDF-panelen als basis voor zijn werk, niet omdat hij iets tegen canvas heeft, maar omdat hij zich zorgen maakt over de gaten. Hij begint altijd met de boorgaten, waarbij hij als het ware een eerste schets maakt. Vervolgens vult hij het met vulmiddel dat, omdat het uithardt tijdens het drogen, overschilderbare gaten creëert. Op een met rollers en sponsjes aangebrachte eerste kleurlaag schildersacryl brengt Regeer met het makkelijk vloeiende bouwmarktacryl uit een knijpfles de eerste boomvormen aan. Dit wordt gevolgd door zoveel als nodig nieuwe kleurvlakken en extra lagen over de boomvormen.

De schilderijen van Regeer zijn heel verhalend, ze zetten je fantasie in beweging en nodigen uit om zelf iets toe te voegen. Precies wat de kunstenaar wilde toen hem werd gevraagd: “Ik hoop dat bezoekers de nodige avonturen beleven als ze naar mijn werk kijken, net zoals ik beleef tijdens het maken ervan.”

Tentoonstelling

Rob Regeer: Het bos in

Galerie MUGA, Museum Heerenveen

tot 5 mei (di-vrij 11.00-17.00 uur, za-zo 13.00-17.00 uur)

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *