[ad_1]
Doelstellingen voor het terugdringen van het aantal verkeersdoden in de Europese Unie zijn onhaalbaar. In een kritisch rapport oordeelde de Europese Rekenkamer dinsdag dat de bestaande Europese strategie voor het vergroten van de verkeersveiligheid onvoldoende effect heeft. In plaats van het aantal verkeersdoden tegen 2030 te halveren, stevent de EU slechts af op een daling van een kwart ten opzichte van 2019.
Dit betekent dat ook de langetermijndoelstelling om het aantal verkeersslachtoffers in 2050 tot bijna nul terug te brengen, uit het zicht verdwijnt. Om dat doel te bereiken zou de Europese strategie volgens de Rekenkamer aanzienlijk moeten worden versterkt en zouden ook politiek gevoelige maatregelen zoals Europese aanbevelingen over maximumsnelheidslimieten moeten worden overwogen. Te hoge snelheid is, samen met het niet dragen van de veiligheidsgordel, rijden onder invloed en afleiding van de bestuurder, de belangrijkste oorzaak van ongevallen.
20.640 sterfgevallen per jaar
In 2018 heeft de EU zich ten doel gesteld het aantal verkeersdoden in 2030 te halveren en in 2050 bijna nul te bereiken. In Europa sterven dagelijks gemiddeld vijftig mensen in het verkeer, wat neerkomt op een totaal van 20.640 doden in 2022. de verschillen tussen de lidstaten zijn groot: terwijl Zweden 22 sterfgevallen per miljoen inwoners kent, ligt het aantal in Roemenië aanzienlijk hoger: 86 per miljoen. Om de doelstelling van een halvering van het aantal sterfgevallen tegen 2030 te halen, zouden de EU-landen nu een jaarlijkse reductie van 4,6 procent moeten realiseren, vergeleken met slechts 2,2 procent onlangs.
Volgens de Algemene Rekenkamer is het zorgelijk dat de daling van het aantal verkeersslachtoffers de afgelopen jaren stagneert. De situatie in Nederland is opvallend. In 2010 was Nederland het land met het derde laagste aantal verkeersdoden in de EU. Maar in tegenstelling tot bijna overal elders (behalve Malta) is het aantal slachtoffers sindsdien zelfs toegenomen, tot in totaal 22 procent. Nederland zakt nu naar de achtste plaats in Europa.
Lees ook
Het aantal verkeersdoden neemt flink toe: grote steden willen zelf boetes opleggen. ‘Achter elk getal schuilt een onbeschrijfelijke hoeveelheid lijden’
De Algemene Rekenkamer heeft geen onderzoek gedaan naar de specifieke situatie in Nederland. Zij constateert echter dat naarmate het aantal verkeersslachtoffers afneemt, het steeds lastiger wordt om een verdere reductie te realiseren. Er is ook een algemeen gebrek aan duidelijk toezicht door Brussel op wat de lidstaten precies wel en niet doen om het Europese doel te bereiken.
Accountantslid Eva Lindström sprak op een persconferentie over een “luide en duidelijke waarschuwing” dat de “doelstelling niet zal worden bereikt”. Volgens haar moet de Europese Commissie de prestaties van de lidstaten scherper in de gaten houden en ook actie durven ondernemen. “Het verlagen van de snelheid is duidelijk de meest effectieve maatregel, maar we weten dat dit politieke gevolgen heeft.”
Elektrische scooters
Ondertussen worden de Europese middelen voor het vergroten van de verkeersveiligheid onvoldoende effectief ingezet, aldus de Rekenkamer. EU-geld wordt bijvoorbeeld niet specifiek gebruikt in stedelijke gebieden of voor de aanleg van fietspaden, ook al zouden op deze manier de grootste veiligheidsvoordelen kunnen worden behaald.
Lees ook
Het is straks mogelijk om e-bikes op afstand af te remmen, waardoor Amsterdam weer veiliger wordt
Een nieuwe ontwikkeling met mogelijke negatieve gevolgen is volgens de Algemene Rekenkamer de opkomst van elektrische scooters, die in veel EU-landen, anders dan in Nederland, op de openbare weg zijn toegestaan. Hoewel deze stappen “uitdagingen voor de verkeersveiligheid” met zich meebrengen, beschikt Europa nog steeds niet over duidelijke regels. Zo hanteren slechts enkele landen een minimumleeftijd voor scooters, variërend van 12 tot 18 jaar, en lopen de verplichtingen ten aanzien van helmgebruik en maximale snelheid sterk uiteen.
[ad_2]