[ad_1]
Woningcorporatie Lefier en projectontwikkelaar Van Wijnen dreigen bij de bouw van een appartementencomplex in de stad te struikelen over het Groningse parkeerbeleid.
Van Wijnen wil de Hunzetoren bouwen aan de Regattaweg in Oosterhoogebrug. Het gaat om 77 sociale huurappartementen op een terrein naast de Tasman Tower. De projectontwikkelaar die de grond sinds 2016 in bezit heeft, wil hier graag bouwen.
Het probleem is echter dat Van Wijnen niet voldoende parkeerplaatsen kan voorzien op het terrein van De Hunzetoren. Het parkeerbeleid van de gemeente Groningen schrijft voor dat bouwers ervoor moeten zorgen dat mensen hun auto in het wooncomplex kunnen parkeren. Voor sociale woningbouw geldt een parkeernorm van 1,0. In dit geval komt dit neer op 77 autoplaatsen op het terrein De Hunzetoren.
Parkeren bij Tasman Tower
In een brief aan de gemeenteraad vraagt Van Wijnen om begrip voor het feit dat dit aantal op deze locatie niet wordt gehaald. Om te voorkomen dat het bouwplan moet worden geannuleerd, doet de projectontwikkelaar een voorstel aan de gemeente. In de naastgelegen Tasman Tower zijn 26 parkeerplaatsen niet in gebruik. De vraag is of deze parkeerplaats op papier kan worden overgedragen aan De Hunzetoren.
Als dat het geval is, zorgt Van Wijnen voor 46 parkeerplaatsen voor het appartementencomplex. Dat is volgens de regels te weinig. Het is te hopen dat de gemeente een oogje dichtknijpt en het niet voldoen aan de parkeernorm accepteert. Op veel plekken waar de ruimte schaars is, dringen ontwikkelaars aan op een flexibele toepassing van de regels. Het bouwen van een parkeergarage onder een gebouwencomplex is kostbaar.
Straat is verboden terrein
In dit geval zijn die kosten lastiger terug te verdienen omdat De Hunzetoren alleen uit sociale huurappartementen bestaat. Voor deze huurders is er geen mogelijkheid om auto’s op straat te parkeren. Volgens de gemeente krijgen bewoners van flats en appartementsgebouwen geen parkeervergunning. Om hun auto te parkeren, moeten zij contact opnemen met de eigenaar of verhuurder van hun woning.
In de omgeving zal betaald parkeren worden ingevoerd. Dit gebeurt na klachten van ondernemers die steeds meer ‘buitenlandse parkeerplaatsen’ op hun bedrijventerreinen aantreffen. Recentelijk heeft zich, zij het op kleine schaal, een soortgelijke situatie voorgedaan in Helpman-Noord. Een ontwikkelaar had onvoldoende ruimte bij het beoogde gebouwencomplex, waarna de gemeente toestemming wilde geven om op straat te parkeren. De rechter blies terug op de gemeente.
Nieuwe parkeermaatregelen
De brief van Van Wijnen is opgenomen in de raadsstukken die woensdag in de raad worden besproken. Het gemeentebestuur introduceert een reeks nieuwe parkeermaatregelen. Deze zijn erop gericht ‘buitenlandse parkeerders’, veelal forensen, uit stadswijken te weren.
Daarnaast doet het iets aan de lappendeken van regels en tarieven in de wijken rond de binnenstad. Beide moeten duidelijker en minder divers zijn, zodat er minder verwarring ontstaat. Burgemeester en wethouders willen ook minder ruimte voor auto’s in de wijken en meer ruimte voor fietsers, voetgangers, spelende kinderen en groen.
[ad_2]