[ad_1]
“We zien het straatbeeld veranderen”, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN) tegen ANP in aanloop naar Fietshelmdag, die aanstaande woensdag voor de derde keer wordt gehouden. Ze ziet steeds vaker fietsers met helm rondrijden.
Harde cijfers zijn er niet, maar volgens de vereniging is het duidelijk dat het dragen van een fietshelm langzaam maar zeker steeds gebruikelijker wordt. Vooral kleine kinderen en ouderen dragen vaker een hoofdbeschermer.
Fietsers zijn vaker verkeersslachtoffer
Dat kan geen kwaad, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Hoewel het aantal verkeersdoden vorig jaar daalde, zijn fietsers relatief vaak slachtoffer. Vooral ouderen zijn kwetsbaar op hun tweewielers.
Vorig jaar kwamen in totaal 684 mensen om in het verkeer. Dit is een daling ten opzichte van een jaar eerder, toen 737 mensen omkwamen bij een verkeersongeval. Het aantal is echter hoger dan in de periode 2010-2021.
Als je dieper in de cijfers duikt, blijkt dat fietsers de afgelopen jaren een grotere kans hebben gehad op een dodelijk ongeval dan auto-inzittenden. In 2023 kwamen maar liefst 270 fietsers om het leven, en van deze slachtoffers waren er 122 ouder dan 75 jaar.
Verkeersveiligheid in de stad
Het aantal verkeersdoden in grote steden is hoger dan in kleinere steden en dorpen, blijkt uit cijfers van het CBS. Verkeersveiligheid staat in steden vaak al op de agenda. Ook in Amsterdam, waar ze binnenkort een proef starten om het fietspad veiliger te maken. Vanaf 18 april worden snelle fietsers de weg op gestuurd ter hoogte van de Eerste Constantijn Huygensstraat, de Bilderdijkstraat en tussen de Overtoom en de Kinkerstraat.
Op de drukke, smalle fietspaden in steden variëren de snelheden van weggebruikers aanzienlijk. Bakfietsen, elektrische fietsen, dikke fietsen en stadsfietsen maken nog steeds gebruik van het fietspad. Tijdens de test wordt het verkeer niet gescheiden door vervoermiddel, maar door snelheid. Fietsers die sneller dan 20 kilometer per uur rijden, mogen van de weg gebruik maken. Daar geldt voor alle weggebruikers een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.
Het is goed dat dit soort tests worden uitgevoerd, zegt Erica van Doorn van Crow, een kennisplatform op het gebied van infrastructuur en mobiliteit. Volgens haar is de proef in Amsterdam een goed voorbeeld van waar de leefomgeving wordt ingezet om de veiligheid voor weggebruikers te verbeteren. Van Doorn noemt ook andere initiatieven van steden om onveilige verkeerssituaties te voorkomen, zoals fietsrotondes, het verbreden van fietspaden of het verkleinen van rijstroken. “Hoe succesvol dit soort aanpassingen zijn, hangt af van de ruimte, de snelheden en of de verkeerssituatie voor alle weggebruikers duidelijk is.”
De woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland hoopt dat het dragen van een fietshelm gemeengoed wordt. Ze kijkt scheef naar Denemarken, een land dat ook een sterke fietscultuur kent. “Ze zijn tien jaar geleden begonnen met het stimuleren van het dragen van een fietshelm. Nu draagt ruim de helft van de mensen daar nu een helm.”
Lees ook:
Amsterdammers voelen zich onveilig op de fiets, maar moeten ze wel een helm dragen? Welnee
Slechts zes op de tien Amsterdammers voelen zich nog veilig op de fiets. Vooral de opkomst van de e-bike baart zorgen. Hoe gaan ouders van kinderen op de basisschool om met die angst?
[ad_2]