[ad_1]
De persberichten kwamen op dezelfde maandagochtend in februari binnen: twee verschillende partijen kondigden een productie aan over de gijzeling in de Apple Store op het Amsterdamse Leidseplein. Videoland en AT5 zouden binnenkort een tweedelige documentaire over de gijzeling uitbrengen, terwijl Netflix een speelfilm van regisseur Bobby Boermans aankondigde. De documentaire van Roos Gerritsen staat al een tijdje online, de film komt in 2025 uit.
Het filmen van recente nieuwsgebeurtenissen is geen nieuw fenomeen, maar er lijkt inmiddels sprake te zijn van enige overdaad. Dus maandag keek ik naar de aanhangwagen door Lepel, een Netflix-film over het interview met de gevallen Britse prins Andrew. In het BBC-interview met Emily Maitlis probeerde Andrew zijn reputatie te redden. Het gesprek over zijn vriendschap met de inmiddels overleden zedendelinquent Jeffrey Epstein liep desastreus af voor de prins. Gillian Anderson, die Margaret Thatcher speelde De kroonspeelt Maitlis. Naast het interview zal een deel van de film zich richten op de onderhandelingen van producer Sam McAlister met Buckingham Palace om Andrew veilig te stellen. Best boeiend materiaal, maar vooraf krijg je het gevoel dat we met een lange bonusaflevering te maken hebben De kroon.
Het zal moeilijk zijn om het originele interview, dat gelukkig in zijn geheel blijft, te overtreffen op Youtube staat. In aanvulling, Lepel niet eens de enige titel over het interview. Amazon maakt momenteel een driedelige miniserie waarin het rampengesprek ook een grote rol speelt, alhoewel het wel focust Een zeer koninklijk schandaal meer over de journalistieke carrière van Maitlis. Hier wordt ze gespeeld door een andere grote actrice: Ruth Wilson (geweldig in De affaire). De concurrerende producties met twee topactrices zijn voor Maitlis een mooi compliment, al brengt het wel wat ongemak met zich mee. Ze is als producer bij de serie betrokken, maar heeft niets met de film te maken. Anderson mocht officieel niet met haar praten om haar te onderzoeken. Maitlis deelde de trailer van de film wel op sociale media, dus van wrijving lijkt geen sprake te zijn.
Er ontstaat veel meer spektakel op sociale media dankzij het geknoei van het Britse koningshuis rond prinses Kate. Na een operatie is ze al een hele tijd niet meer in het openbaar verschenen en men struikelt dan ook over elkaar met complottheorieën. De communicatieafdeling van de koningshuizen lijkt niet te weten wat hij met de situatie moet doen. Vooral na de verspreiding van een gemanipuleerde foto van Kate en haar kinderen ging het internet op hol. Mogelijk nieuwe beelden van een bezoek aan een plaatselijke winkel terwijl ik dit schrijf, ook weinig rust in de PR-tent.
Een dramatisering van Kategate voelt onvermijdelijk. Wat mij betreft zetten we de absurdistische lijn van internetgrappen voort. Iemand op Draden speculeert dat de prinses naar Barbieland is vertrokken om een poppenversie van zichzelf door een existentiële crisis te loodsen. Kan iemand Greta Gerwig bellen voor een script?
Thijs Schrik is film- en seriecriticus.
[ad_2]