[ad_1]
Het Ministerie van Defensie is daar stellig en duidelijk over: er komt geen maximumgrens voor geluid rond vliegbasis Leeuwarden. Piloten proberen onder de 115 decibel te blijven (dat is luid genoeg om gehoorbeschadiging te veroorzaken), maar ze moeten hun werk ook veilig en effectief doen en als dat plotseling moet worden opgevoerd naar vol vermogen, dan zij het zo.
Het illustreert de ingewikkelde balans tussen nationaal belang en individueel belang, tussen veiligheid en een ongestoord privéleven. Dat is een zoektocht die nooit eindigt: technologische ontwikkelingen beïnvloeden de hoeveelheid geluid en vervuiling en het soort vliegbewegingen; geopolitieke ontwikkelingen vereisen mogelijk een intensiever gebruik van de vliegbasis.
Het was niet verrassend dat dit zo was Nationaal ruimtevaartprogramma voor defensie pleit voor uitbreiding van oefenterreinen omdat ‘de veiligheidssituatie in de wereld ernstig is verslechterd’. Dat betekent al snel langere start- en landingsbanen, meer vliegbewegingen en dus meer overlast. Daarover moet later dit jaar een nieuw kabinet beslissen. Ondertussen wordt er dit jaar afscheid genomen van de F-16 en groeit het aantal vliegtuigen van opvolger F-35 binnen twee jaar naar 52. Vliegtuigen die veel meer geluid maken bij het opstijgen en landen.
Veranderingen ten goede
Dit vereist een zorgvuldige behandeling van de mensen die de gevolgen van dit alles ondervinden. Het kabinet heeft zich op dit punt herhaaldelijk van zijn slechte kant laten zien (zoals de belastingvrijstellingsaffaire, het gaswinningdrama). Tegelijkertijd zijn er zeker veranderingen ten goede. Een staatssecretaris die een vermindering van het aantal vliegbewegingen rond Schiphol aankondigt (hoewel dit door het volgen van de Europese regels langzamer gaat dan gehoopt). Een Tweede Kamer die in Groningen de gaskraan dichtdraait met beton en al (hoewel de Eerste Kamer daar op het laatste moment een pijnlijke fout over maakt).
Rond vliegbasis Leeuwarden vindt al intensief en structureel overleg plaats met omwonenden; Er worden veel berekeningen en metingen gedaan om geluidspieken te inventariseren. Er wordt serieus nagedacht over wat er verbeterd kan worden: andere starts of landingen, alternatieve vliegroutes of vluchttijden. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan water- en luchtverontreiniging of mogelijke gezondheidsschade. Dit leidt soms tot ongerustheid, zoals de recentelijk gemeten hoge PFOS-waarden bij de Jelsumer Feart en Lytse Feart.
Vervolgonderzoek, metingen en monsters zijn noodzakelijk. Het is duidelijk dat dit niet altijd betekent dat er een oplossing voorhanden is. Defensie heeft een overtuigend argument: vliegoefeningen moeten de werkelijkheid benaderen en veiligheid moet voorop staan.
Maar er is één ding dat de overheid altijd kan doen, zeker op een basis met zoveel omwonenden zo dichtbij: niet wegkijken of vluchten in verhulde taal of onjuiste economie. Neem alle mogelijke maatregelen om de overlast en schade te verminderen of te compenseren.
mainredactie@frieschdagblad.nl
[ad_2]