Stalling onder Hoofdstation Groningen voor 6600 fietsen is volgend jaar klaar. Tot die tijd blijven de deuren dicht

[ad_1]

De megagrote fietsenstalling onder het nieuwe hoofdstation in Groningen (6.600 fietsen) blijft na de opening in juli volgend jaar voor langere tijd gesloten.

Fietsers die nu al uitkijken naar de opening van de nieuwe grote fietsenstalling onder het centraal station in Groningen moeten een teleurstelling verwachten. Zij kunnen hun fietsen op zijn vroegst 1,5 jaar later, eind 2026, in de nieuwe stalling stallen.

Hierdoor ontstaat waarschijnlijk een tekort aan plekken omdat het fietsenstallingappartement naast het station nog voor de opening zal verdwijnen. En het staat, net als alle andere fietsenstallingen rondom het station, elk weekend bomvol.

ProRail en bouwer Strukton leveren het nieuwe station in juli 2025 op. Maar waar treinen direct via het nieuwe indeling Fietsers kunnen niet van het spoor afrijden: de stalling blijft in eerste instantie onbereikbaar omdat de twee geplande fietsroutes nog niet gereed zijn.

Volgens gemeentelijk projectmanager Wim Kamminga kan dit niet eerder. Geld is geen obstakel. De provincie maakte onlangs bekend 3,4 miljoen euro extra te verwachten van de gemeente, maar Strukton gaat toch door met bouwen, zegt hij. “De onderlinge regeling komt later.”

Hij verwacht dat de geplande nieuwe buitenparkeervoorzieningen aan weerszijden van het station (3.000 plaatsen) bij de opening en mogelijk zelfs eerder klaar zullen zijn.

Het vooruitzicht blijft goed

Het vooruitzicht is en blijft spannend: een overdekte superstalling voor 6.600 fietsen, pal onder het spoor, gaat een einde maken aan het parkeertekort en staat ook nog eens mooi op de foto’s.

Nog beter: fietsers kunnen er gemakkelijk vanaf twee kanten naartoe rijden vanuit de ‘eigen’ fietstunnel onder het spoor. Deze verbindt het stadscentrum met zuidelijke stadsdelen als Rivierenbuurt, Helpman en De Wijert. De fietstunnel ligt separaat van de voetgangerstunnel ‘in’ het metrostation met de superparking.

Beide zijden van die tunnel zullen echter niet snel klaar zijn. Er zijn technische problemen aan de noordzijde, onder het oude stationsgebouw. ProRail maakte in 2021 al bekend dat de fundering van het gebouw anders is uitgevoerd dan op de tekening staat weergegeven.

Volgens ProRail en Strukton is er inmiddels een structurele oplossing gevonden. Om de tunnel te verbinden met de fietsrotonde in het Stadsbalkon, de stalling voor het stationsgebouw (5.000 fietsen), moet er gewerkt worden met de gewelven en de monumentale vloer van het station. Koffiehuis Starbucks zal waarschijnlijk tijdelijk moeten verhuizen.

Geen ruimte voor Zuidplein totdat Strukton er klaar voor is

Ook de (roltrap)vrije voetgangersingang aan de zuidzijde van het station zal voorlopig niet beschikbaar zijn. Voor de aanleg van het verdiepte stationsplein voor de nieuwe zuidelijke entree is volgens Kamminga geen ruimte zolang Strukton de ruimte als bouwterrein gebruikt.

Als het plein in het nieuwe zuidelijke stationsgebied klaar is, kun je lopend of fietsend een heuvel af en betreed je zonder hindernissen het nieuwe station. De ingang van de fietstunnel bevindt zich aan de oostzijde van de toekomstige ingang.

Er komt een tijdelijke trap voor wandelaars zodat het station bereikbaar blijft vanaf de zuidkant, waar een nieuwe stadswijk met een nieuw muziekcentrum gepland staat. Bij de verbouwing van het station wordt de Blauwe (voetgangers)brug verwijderd die momenteel voor dit doel wordt gebruikt.

Vanaf het reizigersplein van het station kijk je voorlopig uit op een stalen damwand.

Pijnlijke observatie na eerdere vertraging

De late ingebruikname is pijnlijk voor de stad omdat het project drie jaar vertraging heeft opgelopen en het stationsgebied behoefte heeft aan extra fietsenstallingen. Voor de gemeente zijn superparking, fietstunnel en het verzonken plein essentieel voor de ontwikkeling van het stationsgebied.

Volgens Kamminga moet er veel gebeuren, alle aspecten hebben tijd en ruimte nodig en moeten soms op elkaar wachten. Zo’n puzzel speelt zich momenteel ook rond het nieuwe busstation af.

Er wordt altijd gezegd dat deze in 2026 open gaat, als de bustunnel helemaal klaar is. Pas dan kan de gemeente starten met een oprit voor bussen vanaf het Emmaviaduct. “Dat kan niet zolang er nog bussen naar de Stationsweg rijden. Maar Strukton moet wel aan de slag met de tunnel op de huidige parkeerplaats van Qbuzz. Daarom zoeken we ergens extra busparkeerplaatsen.”

Om de drukte op de Werkmanbrug binnen de perken te houden wil de gemeente het Emmaviaduct aantrekkelijker maken voor fietsers en wordt het doorgaand verkeer vanaf de Stationsweg verplaatst. Ook het Herewegviaduct moet gerenoveerd worden.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *