[ad_1]
Als ze maar in die rij waren gebleven. Dan zaten Tamara Porcu, haar man en twee kinderen nu in het vliegtuig, ergens boven de Pyreneeën.
Nu staren ze in de ruimte. Ze zitten net buiten het Schipholgebouw, op de rand van ronde, betonnen bloembakken omdat ze hun vlucht hebben gemist. Ze hoorden een steward roepen dat de vlucht naar Alicante (Spanje) was geannuleerd. Ze verlieten hun plek in de rij, na drie uur wachten. Om bij de ticketbalie te horen dat niet hun vlucht, maar een andere was geannuleerd.
“Ik hoop dat we ons geld terugkrijgen”, zegt Porcu (47). “We zijn vijf jaar niet weggeweest met die verdomde virussen en nu plassen we weer bijna niks.”
De timing kan bijna niet slechter: op de eerste dag dat de schoolvakanties in Nederland zijn begonnen, verstoort een computerstoring vrijdag het wereldwijde vliegverkeer. Luchtvaartmaatschappij KLM is hard getroffen: veel vluchten zijn geannuleerd of vertrekken later. Sommige vertrekken gewoon op tijd. Ook Ryanair, Turkish Airlines en British Airways hebben onder andere vluchten geannuleerd.
Het resultaat: chaos en verwarring op Schiphol. Rond 12.00 uur staan mensen schouder aan schouder in vertrekhal 1. Reizigers proberen zich een weg te banen door de menigte, zoekend naar waar de rij voor hun incheckbalie begint. Medewerkers in paarse hesjes proberen orde te scheppen en delen flesjes water uit. Schiphol heeft hiervoor extra mensen ingeschakeld, waaronder kantoorpersoneel.
Vooral de onzekerheid is groot. Bijna twintig mensen in oranje sportshirts en trainingsjacks staan in de vertrekhal, hun grote koffers om zich heen. Dit is het nationale padelteam, onderweg naar het EK op het Italiaanse eiland Sardinië. “We weten nog niks”, zegt speelster Marcella Koek (36). Het toernooi begint maandag en ze kunnen geen uitstel gebruiken. “Het is daar 37, 38 graden, dus daar willen we morgen en overmorgen in kunnen trainen.” Ze zijn ruim op tijd voor hun vlucht en de informatieschermen geven nog geen vertragingen aan. Maar wat betekent dat?
Het probleem, zegt een woordvoerder van KLM, zit in een aantal systemen die de luchtvaartmaatschappij gebruikt “om een vlucht af te handelen”. “Zoals bij het inchecken, maar ook bij andere systemen.”
Uitzwaaien
Veel passagiers vragen zich af of ze hun geld terugkrijgen. Vincent en Nathalja Post uit Hoogeveen staan in de rij bij een loket. Ze zouden voor het eerst vliegen met hun acht maanden oude zoontje Marley. Hij zit verderop op schoot bij oma, die hen met haar man is komen uitzwaaien. Het gezin zou via Barcelona naar Gran Canaria vliegen.
Bij de ticketbalie vraagt het stel wat ze nu moeten doen. Zijn er nog andere vluchten? De vrouw achter de balie kan ‘bijna garanderen’ dat ze vandaag niet vertrekken. ‘Alles zit vol.’ Morgen wordt ook lastig. Ze mogen hier een hotel boeken, waarvan de kosten door de luchtvaartmaatschappij worden vergoed.
Hun elf dagen durende vakantie dreigt een stuk korter te worden, vreest het stel. Als het überhaupt doorgaat. “Wat een drama,” zegt Vincent. “De kans is groot dat we ons geld verliezen.”
Nathalja zucht. “Drieduizend euro, alles inbegrepen.”
Vincent: “Geboekt in maart, je kijkt er het hele jaar naar uit, en nu dit.”
Ze gaan een hotel zoeken, denken ze. Dan hoeven ze tenminste niet steeds heen en weer naar Hoogeveen.
Diezelfde verstoring treft vrijdag het busverkeer in Almere en delen van Utrecht. Het busstation in Almere is rond het middaguur vrijwel uitgestorven: er rijdt niets. De 55-jarige Juan Sanchez is een van de weinigen hier. Hij heeft een paar uur gewerkt in een spa en wil naar zijn huis in Almere-Buiten. “Ik ben hier nu een half uur, dit is niet goed”, verzucht hij. “Vanmorgen heb ik een vriend naar mijn werk laten rijden. Ik dacht dat het nu wel opgelost zou zijn, maar dat was niet zo.”
Buschauffeurs van stadsvervoerder allGo uit Almere kunnen door de storing geen contact opnemen met de verkeersleiding. Daarom acht de vervoerder het niet veilig genoeg om ze de weg op te sturen. Dus zoeken de passagiers naar alternatieven. Vrienden en familie worden gebeld en de taxi’s rijden heen en weer.
Systemen opnieuw opgestart
Boven het hoofd van Nira Felix (21), iets verderop, zweeft een rode hartjesballon. Ze is net opgehaald van Schiphol door haar vriend, na een vakantie op Aruba. Op het vliegveld hoorden ze al iets over de storing. “Ik was blij dat ik mijn koffers nog kon ophalen”, zegt Felix. Dat de bussen in Almere niet rijden, wisten ze nog niet. “We gaan dit weekend naar een Van der Valk-hotel”, zegt haar vriend Nash Baarh (29). Maar hoe? Het stel heeft geen zin om vijf kilometer met bagage te lopen. Baarh: “Weet je of ze hier scooters van Felyx hebben, of Uber?”
Vanaf twee uur gaat het busverkeer weer rijden. Schiphol en KLM melden rond vier uur dat de systemen weer opgestart worden, maar dat er nog vertragingen en uitval kunnen zijn gedurende het hele weekend.
Maar nog voor die tijd, rond tien over twee, zit het Nederlandse padelteam in het vliegtuig, klaar om te vertrekken. “We vertrekken iets later”, zegt speelster Marcella Koek aan de telefoon. “Maar we hebben heel veel geluk gehad, denk ik. Nu moeten we alleen nog een goede loting hebben op het toernooi.”
[ad_2]