Column | Trump speelde de sterren van de hemel in de kaskraker die op dat moment live draaide

[ad_1]

De mislukte moord op presidentskandidaat Donald Trump werd live uitgezonden, althans voor degenen die destijds Fox News keken. Concreter kan het niet zijn; de chaos en het geweld ontvouwden zich in real time voor je ogen. Het is des te vreemder dat het spektakel zo snel fictie werd.

Enkele minuten na de aanval circuleerden er online complottheorieën en twee uur later wees het gerespecteerde opinieblad erop De New Yorker de bloedige reactie van Trump door hem te vergelijken met de triomfantelijke Sylvester Stallone in zijn rol als de filmische boksheld Rocky Balboa.

Nu de aandacht verschuift naar de tekortkomingen van de Secret Service en te midden van nieuwe berichten over moorddreigingen in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in november, betrap ik mezelf er bijna automatisch op dat ik op zoek ga naar In de vuurlinie (1993). Clint Eastwood speelt hierin een politieagent die moet leven met het trauma van doodvriezen terwijl hij president John F. Kennedy beschermde in Dallas, Texas, in 1963.

Jaren later krijgt Eastwoods ouder wordende agent een tweede kans als gestoorde moordenaar heeft de zittende president als doelwit. De scènes waarin Eastwood zich voorbereidt op een openbare verschijning van Traveller (de president) doen denken aan actuele nieuwsverhalen waarin commentatoren zich afvragen hoe de Secret Service in Butler, Pennsylvania, zo’n fout heeft kunnen maken, bijvoorbeeld door sluipschutters in het gebouw te hebben terwijl Thomas Matthew Crooks op het dak lag met Trump in zijn AR-15 vizier.

Foto Evan Vucci / AP

Niettemin overleefde Traveller en ook dit kan worden verklaard door verbeelding. Hij kreeg hulp van de Almachtige God, zoals opeenvolgende sprekers op de Republikeinse Conventie in Milwaukee wisten.

Zo schuurt fictie tegen de werkelijkheid aan en omgekeerd. Met verstrekkende gevolgen. Romancier Philip Roth zag de storm al aankomen begin jaren zestig: “De Amerikaanse auteur (…) heeft zijn handen vol aan (…) het geloofwaardig beschrijven van de werkelijkheid. Het is stil, misselijkmakend en woedend makend, en uiteindelijk valt het in het niet bij de magere verbeelding. De cultuur brengt dagelijks figuren naar voren waar elke romancier jaloers op is.”

Maar de verbeelding is ook niet ‘mager’. Kimberly Cheatle, directeur van de Secret Service die zwaar onder vuur ligt na de aanval op Trump, had ongetwijfeld graag een fictieve agent in dienst gehad. Kijk hoe daadkrachtig Clint is in In de vuurlinie samen met collega-agent Rene Russo voert hij ter plaatse het vooronderzoek uit, hoe hij alles uitkijkpunten kaarten en beveiligingen, hoe hij zijn eigen sluipschutterteams precies op de juiste locaties plaatst. Tegen Clint had Thomas Crooks geen schijn van kans.

En zo blijkt. Wanneer de film Thomas Crooks, een maniak gespeeld door John Malkovich, in actie komt, gooit Clint zichzelf tussen de kogel en Traveller, waardoor hij de aanval zonder kleerscheuren overleeft en de Secret Service-agent, gekleed in een kogelvrij vest, bevrijd wordt van alle demonen uit het JFK-tijdperk.

Deze beelden, gecombineerd met die van agenten in Butler die hun eigen lichaam als menselijk schild gebruiken om Trump te beschermen tegen verdere kogels, laten Roths nachtmerrie zien: het leven is een film geworden.

We kunnen dit niet meer stoppen.”Maar wat het beeld maakt is Trump“, schrijft De New Yorker. Dit is het punt: Trump overtroeft de realiteit. Toen hij met zijn vuist begon te zwaaien omringd door politieagenten, zei hij dat hij precies wist wat hij deed. Het beeld maakte hem, maar meer dan dat, hij maakte het beeld. Hij wist onwillekeurig wat wij Echt zag. Of het nu Clint of Rocky was – De New Yorker zag Stallone in Rotsachtig IV (1985) met het gezicht van de bokser bedekt met bloed tegen de achtergrond van de wapperende Amerikaanse vlag – Trump speelde de sterren van de hemel in de kaskraker die op dat moment live werd uitgezonden, die van de huurmoordenaar, de agent en de president.

Gawie Keyser schrijft deze zomer een reeks columns over de relatie tussen realiteit en verbeelding.




[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *