Als je maar AI in je bedrijfsnaam zet, komen de investeringen vanzelf. Althans, dat is de hoop

[ad_1]

Wie wil weten welke startups momenteel populair zijn bij investeerders, hoeft alleen maar naar de bedrijfsnaam te kijken. Scale AI en xAI (VS), Mistral AI (Frankrijk) en Axelera AI en CuspAI (Nederland) haalden het afgelopen kwartaal grote investeringsrondes op.

Dinsdag het bleek uit de Kwartaalrapport over opstartenuit een onderzoek van onder andere de Dutch Startup Association blijkt dat investeren in AI-bedrijven populairder is dan ooit. Het afgelopen kwartaal investeerden investeerders 430 miljoen euro in Nederlandse start-ups. Chipfabrikant Axelera AI uit Eindhoven (68 miljoen dollar, 62,8 miljoen euro) en CuspAI uit Amsterdam (30 miljoen dollar), dat kunstmatige intelligentie inzet om CO2-uitstoot te verminderen.2 te vangen, behoorden tot de top vijf.

In de Verenigde Staten is de grootste markt voor technologiebedrijven in een vroeg stadium, dezelfde trend zichtbaar. Backers staken $ 24 miljard in AI-technologie tussen april en juni, meer dan het dubbele van het bedrag van het vorige kwartaal. Voor elke drie dollar die in de VS wordt geïnvesteerd, gaat er nu één dollar naar een AI-bedrijf. Bedrijven als Elon Musk’s xAI ($ 6 miljard) en Scale AI ($ 1 miljard) behoorden tot de selecte groep startups die het afgelopen kwartaal miljarden aan investeringen ophaalden.

AI-wassen

Er is een groot geloof onder investeerders dat kunstmatige intelligentie de komende jaren tot grote technologische doorbraken zal leiden. Denk aan de gezondheidszorg, waar AI wordt gebruikt om medische diagnoses te stellen. Of in de industrie, waar AI-aangedreven robots taken van mensen zullen overnemen.

Recente ontwikkelingen in taaltechnologie, met chatbot ChatGPT als bekendste voorbeeld, zijn bedoeld om werknemers productiever te maken. Denk hierbij aan chatbots die klantenservicemedewerkers assisteren of digitale assistenten die taken van werknemers overnemen, zoals het schrijven van e-mails of computercode. Investeerders hopen dat start-ups die vandaag de dag pionieren in deze technologie, in de toekomst miljarden waard zullen zijn.

In de hoop hierop in te spelen, hebben tech-investeerders de afgelopen twee jaar hun budgetten verschoven van cryptobedrijven en payday-koeriers naar AI-bedrijven. Als gevolg hiervan verkopen sommige startups zichzelf aan investeerders als “AI-bedrijven”, ook al zijn ze dat niet altijd. Dit fenomeen wordt “AI-washing” genoemd, losjes gebaseerd op “greenwashing”: bedrijven die ten onrechte beweren duurzaam te zijn.

De Amerikaanse beurstoezichthouder SEC veroordeelde in maart van dit jaar twee Amerikaanse adviesbureaus – Delphia en Global Predictions – tot boetes van $ 225.000 en $ 175.000 voor AI-washing. Volgens de SEC logen de bedrijven tegen klanten dat ze AI gebruikten en machinaal leren gebruikt voor hun advieswerk, terwijl dit in feite niet het geval was. “We hebben keer op keer gezien dat nieuwe technologieën hype creëren onder investeerders,” zei SEC-voorzitter Gary Gensler. “Dat leidt tot valse beweringen van degenen die beweren deze nieuwe technologie te gebruiken.”

Doorboren

Investeerders zijn daarom momenteel extra alert op ‘prikverhalen’ van start-ups die claimen een AI-bedrijf te zijn, zegt Johan van Mil van de Amsterdamse investeerder Peak. Wat vaker gebeurt: bedrijven die claimen geweldige dingen te kunnen doen met AI, terwijl er stiekem op de achtergrond mensen aan het werk zijn. Zo ontdekte Van Mil ooit bij een Nederlandse start-up die claimde ‘2D-modellen om te kunnen zetten naar 3D-modellen’ dat het niet AI was, maar ‘een team in India’ dat al het werk deed. Doorvragen is cruciaal, weet hij. ‘Ik wil altijd weten: heb ik hier echt met experts te maken? Welke opleidingen hebben ondernemers gedaan en welke ervaring hebben ze? Wie zijn de mensen die ze om zich heen hebben?’

Het is belangrijk om te definiëren wat AI in de eerste plaats is, zegt Maurits Kaptein, hoogleraar toegepaste causale inferentie aan de Technische Universiteit Eindhoven. Volgens hem is de term ‘AI’ “enigszins betekenisloos” geworden. “AI lijkt tegenwoordig alles te zijn wat een computer doet. Als iemand zegt dat hij iets met AI doet, vraag ik vaak: wat doe je dan? Meestal is het niets meer dan applicaties bouwen op de AI van anderen of gewoon ouderwets automatiseren.”

Wanneer ben je als bedrijf of ondernemer echt met AI bezig, aldus Kaptein? Als je “een computer voorziet van data zodat hij een algoritme schrijft”, zegt hij. “Iets wat vroeger door een programmeur werd gedaan en wat we nu aan de hand van voorbeelden aan een computer kunnen leren.”




[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *