Regisseur controversiële thriller: ‘Toen Trump mijn film vertoonde, veranderde alles’

[ad_1]

“Mijn film is het slachtoffer van elk frame dat je maar kunt bedenken. Het enige wat ontbreekt is dat marsmannetjes het hebben gehaald. Dat komt waarschijnlijk binnenkort ook.”

Er waart een geest rond in hotel De l’Europe in Amsterdam. Het schrikbeeld van complottheorie QAnon. Half september zit regisseur Alejandro Monteverde in de met goud beklede Prinsenkamer om de Nederlandse pers te woord te staan ​​over zijn nieuwe film Geluid van vrijheid. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Tim Ballard, een CIA-agent die tientallen kinderen redde van kinderhandelaren in Zuid-Amerika. Het werd een megahit. De Amerikaanse inkomsten van 184 miljoen dollar overtroffen die van Missie onmogelijk en van Indiana Jones. De film was nummer één in heel Latijns-Amerika. Mede omdat de film onderdeel werd van de cultuuroorlog. Rechts en extreemrechts smullen van het tranentrekkende, godvrezende antipedofiele verhaal. Donald Trump organiseerde een screening. Conservatieve media prijzen de film alsof hij dat wel is Burger Kane Met betrekking tot.

Misschien wel de grootste promotors van de film zijn aanhangers van de QAnon-complottheorie, volgens welke een satanische mondiale elite van politici (de Clintons) en miljardairs (George Soros) kinderen ontvoert voor seks en om hun levensbloed te oogsten voor verjongingsbehandelingen. Zij zien hun wereldbeeld terug in deze film en in hoofdrolspeler Jim Caviezel, bekend van Mel Gibsons Jesus martelfilm De passie van Christus (2003), omdat Caviezel openlijk flirt met QAnon.

De aankomst van Monteverde in Amsterdam leidt dus tot opschudding. Dit is geen normaal persmoment, er hangt spanning in de lucht. Kritische journalisten worstelen met de vraag of ze aandacht moeten besteden aan Monteverde. Er zijn ook fans, zoals drie leden van het Vlaamse collectief All Hearts Open, die cadeautjes met zich meedragen in de hoop Monteverde voor een voorproefje naar België te lokken: “Om te verbinden in de strijd tegen kindermisbruik.”

Lees ook
de recensie van The Sound of Freedom (❤❤)

In Colombia produceren kindslaven cocaïne

Monteverde zelf lijkt klaar met de controverse. “Er is geen enkel interview dat niet over QAnon gaat!” fluistert hij tegen zijn vrouw terwijl hij de Prinsenzaal uitloopt voor een toiletpauze. “Niet een!” Tien minuten later komt hij terug in een ruime fauteuil. Beleefd, maar ook gepantserd tegen de onvermijdelijke vraag: is dit een QAnon-film?

Wat is volgens jou de boodschap van Geluid van vrijheid?

“Mijn motieven waren heel puur. Ik wilde een gesprek beginnen over kinderhandel. Dat is ons gelukt, helaas met enige controverse. Elk jaar raken er acht miljoen kinderen vermist.”

De film heeft vier jaar op de plank gelegen, waarom?

“Ik werd voor dit onderwerp gewaarschuwd toen ik aan de film begon: kinderhandel kun je niet verkopen. Het bleek inderdaad lastig, maar mijn overtuiging was groter dan mijn angst. We sloten een deal met 20th Century Fox, maar toen Disney die studio kocht, werd de film plotseling geannuleerd. En toen kwam Covid.”

Er wordt in de media gespeculeerd dat Disney de film niet wilde uitbrengen.

“Dat is een complottheorie. Het is een enorm bedrijf. Ze wisten niet eens dat de film bestond.”

Monteverde kreeg van Disney geen releasedatum en kocht de film uiteindelijk terug. Angel Studios mocht het vervolgens distribueren. Dat bedrijf van de negen mormoonse broers Harmon lanceerde eerder een religieuze versie van Netflix. Nu hebben ze iets nieuws bedacht. Aan het einde van de trailer (en de film) werd een persoonlijke boodschap van hoofdrolspeler Jim Caviezel toegevoegd: “Bestel vandaag nog je kaartjes, en maak duidelijk dat Gods kinderen geen koopwaar zijn!” Bezoekers kunnen via een QR-code kaartjes voor anderen kopen als een soort donatie. Dat gebeurde massaal.

Ben je ondanks de controverse blij met het succes?

“Het levert mij financieel geen voordeel op, het gaat allemaal naar Angel Studios. Maar natuurlijk: het helpt een filmmaker als de film door ruim 24 miljoen mensen wordt gezien. Dit kunnen niet alleen maar samenzweerders en extreemrechtse mensen zijn. ”

Is dit een QAnon-film?

‘Dan moet je mij eerst uitleggen wat dat is. Ik heb nog niet de tijd genomen om erin te duiken. Ik kan je de feiten geven. Ik ben in 2015 met deze film begonnen, lang voordat deze complottheorieën begonnen (de eerste QAnon-berichten doken op in 2017, red.).”

Er is een pedofieleneiland à la Jeffrey Epsteins eiland.

“Toen ik deze film in 2019 voltooide, was hij nog niet eens bekend!”

Er wordt verwezen naar rijke zakenlieden die kinderseksclubs hadden?

“Dat haalde ik letterlijk uit het nieuws; het ging over een Amerikaanse zakenman in Thailand. Maar deze film werd gefinancierd door de rijkste families ter wereld. Kijk maar naar de aftiteling.”

Patrick Slim, de zoon van Carlos Slim, de zesde rijkste man ter wereld, en John Paul DeJoria, miljardair en eigenaar van Patrón tequila, spelen inderdaad de rol van financiers.

https://www.youtube.com/watch?v=Rt0kp4VW1cI

Hoe is die link tussen deze film en QAnon tot stand gekomen?

“Weet ik niet. Misschien komt het van die complotgroepen zelf? Het is gewoon een verzonnen controverse, versterkt doordat de media elkaar napraten. Toen de film voor het eerst werd uitgebracht, kreeg hij goede recensies. Maar toen een bepaalde Amerikaanse president de film liet zien , alles draaide om.

Ligt het niet meer aan de woorden van hoofdpersoon Jim Caviezel?

‘Misschien. Wat zei hij toen?’

Hij is een voorstander van QAnon-theorieën.

“Oh ja? Heb je hem dat horen zeggen?”

Op een QAnon-conferentie in Oklahoma sprak hij over uw film en zei dat hij gelooft in ‘adrenochroom’. Volgens QAnon is dit een stof in het bloed van kinderen die door de elite wordt geoogst.

‘Heb je hem dat persoonlijk horen zeggen? Niet ik. Ik vroeg hem: ‘Jim, wat is er aan de hand, man?’ Hij zei: ‘Geloof me man. Het is onzin. Ik heb een sterke mening, maar mensen interpreteren die verkeerd.” Ik ben het niet eens met de mening van Jim, maar dit is online opgeblazen.”

Maar Caviezel lijkt zelfs in een korte film naar QAnon te verwijzen tijdens de aftiteling van de film: “Terwijl deze film in de bioscoop draait, zijn de kinderen tijdelijk machtiger dan vertegenwoordigers van het Congres, presidenten en tech-miljardairs.” Is dat niet een insinuatie dat de machtigste mensen achter kindermisbruik zitten?

“Nee nee!”

Is dat niet een ‘hondenfluit’? Qanon-volgers denken dan: Jim ziet het ook!

“Ik vind dat filmpje niet leuk. Het was niet mijn keuze, ik vocht om het buiten te houden. Maar ik denk niet dat Jim met de vingers wijst. Het heeft te maken met vooroordelen die zijn ontstaan ​​door een hele cultuur van beschuldigingen en leugens.”

Wat bedoelt hij?

“Weet je hoeveel kinderen er elke dag vermist worden in Europa? Nee? Een andere journalist wist het wel: één per twee minuten. Wij moeten die kinderen beschermen. Ik denk dat Jim daar de aandacht op wil vestigen.”

Caviezel was al controversieel. Waarom heb je hem überhaupt gecast?

“In eerste instantie wilde ik nog een A-acteur die meer op de echte Tim Ballard leek, maar dat werkte niet. Toen zei Tim: ‘Het moeilijkste van mijn werk is wanneer ik video’s moet bekijken van kindermisbruik. Dan vertrouw ik op mijn geloof. Jim Caviezel is ook een man van geloof, hij kan de rol spelen.” Toen ik Caviezel ontmoette, begon hij na vijf minuten te huilen. Hij heeft drie kinderen uit China geadopteerd. Hij kende het onderwerp dus.”

Monteverde’s volgende film is klaar. Cabrini, gepland voor maart 2024, gaat over een Italiaanse vrouw die ondernemer wordt in het 19e-eeuwse New York. Zal die film vrij blijven van controverse? „Met die film ga ik bewijzen dat media niet objectief zijn. Dat zal de controverse zijn.”

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *