[ad_1]
Het was niet Het laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci dat werd nagespeeld door een uitbundig genderdivers gezelschap tijdens de opening van de Olympische Spelen in Parijs. Gelovigen over de hele wereld reageerden woedend, maar volgens regisseur en choreograaf Thomas Jolly was het een uitvoering uit de Griekse mythologie.
Een heel aannemelijk verhaal. Want wat deed die naakte, blauw beschilderde man in een fruitmand op tafel? Dat was iets heel anders dan brood en wijn. “We beeldden een losbandig heidens feest af,” zegt Jolly. De blauwe joker in de fruitschaal is de Griekse god Dionysus, of Bacchus in de Romeinse versie, van wie het woord bacchanaal is afgeleid.
Als u bijvoorbeeld de Het feest van de goden van Jan van Bijlert uit de zeventiende eeuw, zie je de overeenkomsten. Op het schilderij, dat hangt in het Magnin museum in de Franse stad Dijon, zie je Dionysus, op de berg Olympus, druiven eten voor een tafel met goden – de figuur met de halo in het midden is niet Jezus, maar Apollo.
De Griekse mythologie heeft meer gemeen met de Olympische Spelen dan de Bijbel – de Olympische Spelen zijn immers uitgevonden in het oude Griekenland. Bovendien is Dionysus een populair figuur in Frankrijk, als god van de wijn. In elk champagnehuis staat een beeld van de vrolijke dronkaard, hij symboliseert de levensvreugde.
Waarom de organisatoren van de Olympische Spelen zich daags na de opening verontschuldigden voor de vermeende godslastering, is onduidelijk. Ze hadden direct duidelijkheid kunnen scheppen door de beledigde gelovigen een lesje kunstgeschiedenis te geven, maar dat gebeurde niet. Daarmee leken ze het eens te zijn met de critici.
De hele show zat vol met verwijzingen naar de Franse cultuur, van een onthoofde koningin Marie Antoinette die de atleten voorbij ziet zeilen met haar hoofd onder haar arm tot Céline Dion Hymne aan de liefde bijna net zo krachtig zong als de beroemde Franse zangeres Édith Piaf.
Lees ook:
Amerikaans bedrijf trekt advertenties terug na travestieparodie op Laatste Avondmaal
Een scène gebaseerd op het Laatste Avondmaal met travestieten als apostelen viel niet bij iedereen in goede aarde tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen.
[ad_2]