Tegenvaller op het spoor: niet gelukt om treinbeveiliging op tijd klaar te hebben | Binnenland

[ad_1]

Treinreizigers moeten rekening houden met meer vertragingen op het spoor bij Schiedam en Amersfoort. De werkzaamheden bij Schiedam duren langer, rond Amersfoort zijn de eerste treinen later gaan rijden dan gepland.

Nu half Nederland op vakantie is, wordt er op belangrijke trajecten flink aan het spoor gewerkt. En dat merken treinreizigers. Op het traject tussen Rotterdam en Den Haag ligt het treinverkeer al twee weken stil. Eigenlijk zouden de treinen afgelopen zaterdag weer gaan rijden, maar dat duurt nog wel even.

Het veiligstellen van het traject duurt langer. Het is zo’n specialistisch werk dat de uitvoerende onderneming Strukton Rail niet voldoende mensen kan vinden om het uit te voeren. ProRail en Strukton Rail zeiden aanvankelijk voldoende personeel te hebben, maar door verschillende tegenslagen ‘zijn de buffers op’. “We vinden het verschrikkelijk voor de reiziger die hiervan de dupe is”, reageerde Tjark de Vries, directeur van Strukton Rail Nederland, in een verklaring.

Om reizigers niet opnieuw teleur te stellen, geeft de spoorvervoerder geen nieuwe datum waarop de treinen weer gaan rijden. Reizigersvereniging Rover heeft begrip voor de ‘onvoorziene tegenslag’, maar vindt de situatie vervelend. Duidelijkheid is belangrijk bij dit soort ongemakken, zegt woordvoerder Sanne van Galen. “Maak een prognose, dan weten reizigers wat ze kunnen verwachten. Je kunt een prognose later altijd nog aanpassen.”

Veel baanwerk dit jaar

ProRail waarschuwde eerder dit jaar voor meer vertragingen. In 2024 moeten er ruim vierhonderd projecten aan het spoor worden uitgevoerd. Het spoornetwerk dateert grotendeels van vlak na de Tweede Wereldoorlog en is volgens ProRail dringend toe aan groot onderhoud.

Niet alleen bij Schiedam leiden de werkzaamheden aan het spoor tot vertragingen. Ook rondom Amersfoort reden de afgelopen twee weken geen treinen. Bij Amersfoort Centraal werkt ProRail aan vernieuwing van sporen, wissels, kabels, leidingen en treinbeveiliging.

Maandagochtend om 05:00 uur zouden de eerste treinen naar Zwolle, Amsterdam en Apeldoorn weer rijden, maar dat is niet gelukt. “De laatste uren hebben we alles weer aangesloten en de wissels gecontroleerd, maar er bleken te veel complexe storingen te zijn”, zegt projectleider bij ProRail Frans van Wegen. Uiteindelijk kwam het treinverkeer vanaf 09:00 uur weer op gang.

Er wordt op andere routes doorgewerkt

Dat wil niet zeggen dat alles gewoon doorgaat. Er rijden volgende week geen treinen tussen Amersfoort en Den Dolder en tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Onder andere worden alle wissels verwijderd en vervangen. “We moeten ook graven in een stuk land dat sinds de Tweede Wereldoorlog onaangeroerd is gebleven. Er is dus een kans dat we daar ongeĆ«xplodeerde explosieven aantreffen.” De mammoetklus moet op 19 augustus geklaard zijn.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *