[ad_1]
De vrijheid om overal te stoppen om te overnachten: aan de rand van een bos, aan zee of op een camping met faciliteiten. Voor steeds meer Nederlanders lijkt een camper geschikt voor een vakantie of voor een reizend, werkend bestaan als digital nomad. De afgelopen dertien jaar is het aantal kampeerders in Nederland met 170 procent toegenomen, blijkt uit onderzoek van ABN Amro. In 2023 waren er ongeveer 200.000 kampeerders in Nederland.
“De camper is razend populair. Jaarlijks komen er zo’n 10.000 bij in Nederland”, zegt Leo Diepemaat, voorzitter van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI). “Nederland heeft samen met Duitsland de derde hoogste camperdichtheid van Europa.”
Caravans zijn ondertussen minder populair. De afgelopen dertien jaar daalde het aantal caravans met 13 procent naar 420.000, nog steeds twee keer zoveel als het aantal campers. De afgelopen twee jaar zag Diepemaat de verkoop van caravans weer toenemen. Jaarlijks neemt het aantal in Nederland nu met 2.000 toe, maar het blijft een kleinere stijging dan bij campers.
‘Binnen vijftien minuten achter het stuur’
Jarenlang hadden Jacomien den Harder (53) en haar partner uit Biddinghuizen een caravan. Vorig jaar kochten ze een tweedehands camper.
“Het werkt echt heel goed. Reizen met een camper voelt meteen als vakantie. Je kunt er makkelijk even snel tussenuit, naar de camping of een weekendje weg. Soms besluiten we tijdens het ontbijt om verder te reizen. Dan zit je een kwartier later achter het stuur, veel sneller dan met een caravan. Het is gewoon lastiger om boodschappen te doen of dagtripjes te maken, wat met een caravan en een gewone auto makkelijker is.”
Wat Den Harder zegt, wordt bevestigd in het onderzoek van ABN Amro. Gebruiksgemak is een van de redenen waarom de vraag naar campers toeneemt, vooral onder oudere vakantiegangers. Zij vinden campers makkelijker te besturen en makkelijker neer te zetten op een camping dan een caravan. Bovendien zijn er in Nederland ook steeds meer ouderen die meer ‘financiële ruimte’ hebben om een camper te kopen. De meeste nieuwe campers kosten tussen de 40.000 en 80.000 euro, maar er zijn ook modellen beschikbaar voor 150.000 euro.
Ook onder jongeren zijn campers populair. Volgens het onderzoek zijn de ‘bussen’ een ‘hip imago’ en de bijbehorende termen zoals Vanlife En digitale nomade populair op social media. Influencers filmen hoe ze een busje ombouwen tot camper en er vervolgens in wonen tijdens het reizen. Iedereen die ook digitaal op afstand in dit busje werkt, is een digitale nomade.
Overigens kopen de meeste Nederlanders geen nieuwe campers, maar tweedehands campers uit het buitenland, omdat daar een groter en goedkoper aanbod is dan in Nederland. In Nederland is de aanschafbelasting voor nieuwe bussen relatief hoog. Ook zijn veel van de nieuwe campers omgebouwde bestelauto’s. Van de 10.000 nieuw geregistreerde campers per jaar worden er slechts 2.000 nieuw gekocht.
Lees ook:
Op vakantie met een camper is populair: ‘Je bent van niemand afhankelijk’
Ze bieden je de ultieme vrijheid tijdens corona: dat gevoel zorgt ervoor dat de verkoopcijfers van de camper flink stijgen. Iedere keer dat de overheid het afgelopen coronajaar een negatief reisadvies uitvaardigde, nam de interesse toe.
Deze camper geeft een vrijgeestgevoel in een eigentijds, elektrisch jasje
De compacte camper van Tonke is er een voor de milieubewuste avonturier, uitgerust met een buitendouche en veganistisch leer.
[ad_2]