[ad_1]
Voor de meeste mensen is de aanschaf van een nieuwe elektrische auto nog een financiële brug te ver. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto op batterijen in Europa bedraagt 60.000 euro, berekende marktonderzoeksbureau Jato Dynamics onlangs.
Toch bestaan ze wel, nieuwe elektrische auto’s met een, laten we zeggen, redelijk toegankelijke aanschafprijs. We zetten ze per categorie op een rij. Expert Simon Kopinsky van Uwautoadviseur.nl geeft tips. De eerste is er eentje om direct te onthouden: “Absoluut de goedkoopste is niet hetzelfde als relatief de goedkoopste. Kijk daarom naar zaken die voor u als consument belangrijk zijn.”
Dat houdt niet op bij de actieradius. De laadsnelheid en de service van de fabrikant zijn minstens zo vanzelfsprekend. En de kosten natuurlijk. Kopinsky: “Die zijn als bezitter van een volledig elektrische auto uiteindelijk lager dan de kosten die je hebt als eigenaar van een fossiele brandstofauto. Dat komt door een gunstige wegenbelasting tussen 2026 en 2030. Helaas is dat ten koste gegaan van de aanschafsubsidie op elektrische auto’s die eind dit jaar afloopt.”
Stadsauto’s
De kampioen van de goedkope elektrische auto’s is Dacia, het budgetmerk van de Renault Group. Voor net geen 19.000 euro rijd je in een Dacia Spring Electric 45. Dat is een compacte auto die hoog op zijn poten staat. Niet heel verfijnde lijnen en na slechts 165 kilometer rijden moet de Spring Electric 45 alweer opgeladen worden. Even sparen is waarschijnlijk wel aan te raden: voor 5000 euro meer mag je plaatsnemen achter het stuur van een Citroën ë-C3. Die heeft een actieradius van 260 kilometer.
De Hyundai INSTER – vanaf december 2024 te bestellen voor 25.000 euro – kan 250 kilometer rijden op één acculading. De Koreaan is niet de mooiste, al is dat natuurlijk een kwestie van smaak. Wie een retrolook prefereert, kan het beste voor de Renault 5 E-Tech gaan (actieradius 225 km). Geduld is een schone zaak: volgens branchevereniging viaBOVAG is de ‘vijf’ pas vanaf december 2025 te bestellen.
Kopinsky: “Kijk niet te veel naar de actieradius. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek rijden mensen in Nederland gemiddeld 12.000 km per jaar, oftewel 34 kilometer per dag. Dat moet je met deze compacte auto’s makkelijk kunnen halen.” Natuurlijk is er een verschil in zomer en winter en in gebruik in de stad of op de snelweg. Maar ook met de laagste actieradius kom je er prima uit, aldus de auto-expert.
Kleine middenklasse- en middenklasseauto’s
Wie de sprong waagt naar een iets grotere plug-in auto, moet ook een financiële sprong maken. Van minimaal 10.000 euro, want voor veel minder dan dertig mille kom je bij de dealer niet weg met een middenklasser. Dat is de vanafprijs van de BYD Dolphin 44,9 kWh Active met een actieradius van 265 kilometer. Dan heeft de eigenaar een wereldwijd succesverhaal op de stoep staan, maar dan wel eentje met weinig vermogen. Niet alle auto-experts zijn enthousiast over de bouwkwaliteit van de Dolphin.
Met de eveneens Chinese MG MG4 Electric kun je nog een stapje verder gaan en dus ook wat meer betalen. Qua prijs en bereik – voor de meeste mensen de twee belangrijkste aankoopargumenten – is de Renault Megane E-Tech EV40 130pk het overwegen waard (vanaf 36.370 euro, bereik 260 km). Concurrenten zijn de Nissan Leaf en de Mazda MX-30. Maar het hoeft niet allemaal gloednieuw te zijn, zegt Kopinsky. “Voor wie dat nog een brug te ver vindt, zijn er vanaf 2017 zeker goed gebouwde tweedehands elektrische auto’s.”
Hogere middenklasse en luxe auto’s
Serieus werk vraagt ook om serieuze prijzen. We moeten hier echt afscheid nemen van de term ‘goedkoop’. Het zijn echter nog steeds auto’s die in dit segment pas net beginnen. Ook het aanbod begint er pas net op te lijken. Met een budget van iets meer dan een halve ton komen we uit op drie Chinezen en twee Duitsers.
Voor 51.188 euro kun je 495 kilometer rijden met de Xpeng P7 RWD Long Range. Dat is een Tesla-achtige coupé. Voor zeven mille meer heb je 15 kilometer minder bereik met de Volkswagen ID.7 Pro, ook een coupémodel. Voor een paar duizend euro extra is het stationmodel van de ID.7 te bestellen, handig voor gezinnen die graag kamperen.
De Chinese Xpeng G9 RWD Standard Range (59.188 euro) is ook ruim en laadt snel op. Maar een actieradius van 395 kilometer is voor die prijs veel te weinig. Wie zestig mille gaat uitgeven aan een luxe stekkerdoos, kan beter kiezen voor de Zeekr 001 (525 km actieradius).
Wie zich afvraagt wat ‘value for money’ is, moet zich niet blind staren op het segment waartoe een auto volgens de industrie behoort, adviseert Kopinsky: “Bij elke aankoop moet er een balans zijn tussen kwaliteit, service en garantie. Een productervaring gaat niet alleen over de prijs. Je zou kunnen zeggen dat een auto die je laat glimlachen een premiumproduct is.”
Lees ook:
Schattig maar prijzig: mini-auto’s zijn in opkomst in grote steden
Kleine stadsauto’s veroveren de straten van de Randstad. Ze zijn handig en hip: ‘Het zijn luxe pareltjes.’
Chinese auto’s arriveren langzaam in Nederland, maar dringen snel door tot de top van de Europese markt.
Er is nog geen sprake van een rush van Chinese automerken op de Nederlandse markt. Maar er komen wel steeds meer auto’s uit dat land naar Nederland.
[ad_2]