[ad_1]
Het gemiddelde gewicht van nieuwe auto’s in het Verenigd Koninkrijk is in zeven jaar tijd met bijna 400 kg gestegen, wat gelijkstaat aan het toevoegen van een vleugelpiano. De stijging is grotendeels te danken aan de populariteit van één type voertuig.
Volgens onderzoek van het Britse tijdschrift Coach het blijkt dat het gemiddelde eigen gewicht van nieuwe modellen in zeven jaar is gestegen van 1553 kilogram naar 1947 kilogram. Dat betekent een stijging van 394 kilogram. Nieuwe modellen zoals de Kia EV9 zijn niet alleen zwaarder, maar ook veel langer en breder dan de auto’s die eraan voorafgingen.
Het gemiddelde automodel dat in Engeland wordt verkocht, wordt elke twee jaar een centimeter breder, zo blijkt uit een analyse van Coachwaarin het gewicht van auto’s werd geanalyseerd die tussen 2016 en 2023 op de weg kwamen – de zeven jaar die de typische levenscyclus van een nieuwe auto vertegenwoordigen.
SUV’s worden groter en zwaarder
Vorig jaar waren driekwart (30,4 procent) van alle nieuwe modellen die verkocht werden, SUV’s. Tien jaar eerder, in 2013, was dat nog maar 11 procent van de markt voor nieuwe voertuigen.
Het is geen verrassing dat veel SUV’s die in 2023 worden gereden, zwaarder blijken te zijn dan hun sedan- of hatchback-tegenhangers. Skoda Kodiaq SUV weegt 1751 kg – 26 kilogram meer dan een Skoda Superb sedan, terwijl een 2,0-liter diesel Jaguar F-Pace SUV weegt 180 kg meer dan een Jaguar XF sedan met dezelfde motor.
400 kilo meer
Hoewel SUV’s de belangrijkste reden zijn voor de extra omvang van nieuwe modellen, wijst het tijdschrift er ook op dat zware elektrische voertuigen de omvang van de nieuwe automarkt vergroten. EV’s zijn doorgaans zwaarder dan benzine- of dieselauto’s omdat ze grote accu’s hebben om ze van stroom te voorzien.
In 2023 was het gemiddelde gewicht van een auto met een verbrandingsmotor 150 kg lichter dan een gemiddelde elektrische auto uit hetzelfde jaar. Coach ontdekte dat de Peugeot e-208 342 kg zwaarder dan een benzine 208, terwijl een Kia Niro EV is 399 kg zwaarder dan de hybride versie. De BMW i5 eDrive40 is ook zwaarder dan de milde hybride 520i – 405 kg om precies te zijn.
Auto’s worden ook langer
hoewel Coach gebruikte alleen data van Britse auto’s, dit gebeurt ook op het Europese vasteland. Niet alleen is het gewicht flink toegenomen, ook de gemiddelde lengte van nieuwe auto’s is de laatste jaren toegenomen. Dit komt door een combinatie van modern autodesign en strengere veiligheidsnormen, zoals grotere kreukelzones en meer beschermende verstevigingen voor de bestuurder en passagiers. Dit leidt steeds vaker tot parkeerproblemen omdat parkeerplaatsen niet zijn meegegroeid.
Door onze collega’s van AutoWeekeen onafhankelijk platform voor autoliefhebbers en -kopers.
Gratis onbeperkte toegang tot Showbytes? Ja, dat kan!
Meld u aan of maak een account aan en mis nooit meer iets over de sterren.
[ad_2]