[ad_1]
Bestuurders weten dat er geen wondermiddel is tegen files. Maar wat moet je doen als er een file voor je opdoemt en je navigatiesysteem of app je suggereert een alternatieve route te nemen?
Het antwoord op deze vraag is moeilijk te geven, vooral omdat je nooit zult weten of de route die je hebt gekozen sneller was dan in de file staan. Het probleem is dat alternatieve routes vaak veel minder verkeer aankunnen. Eén enkel stoplicht in een stad of dorp kan een veel langere vertraging veroorzaken dan de oorspronkelijke file. Vooral als iedereen zijn navigatiesysteem gebruikt.
Vuistregel: vijftien minuten
Maar er is een vuistregel die ervoor zorgt dat u in de meeste gevallen goed zit met uw keuze, aldus de Duitse fileonderzoeker Martin Treiber van de TU Dresden. “U moet alleen een file vermijden als de vertraging de reistijd met minstens vijftien minuten verlengt, of als er een totale blokkade is”, vertelt hij aan het Duitse tijdschrift De Spiegel“In alle andere gevallen is het beter om gewoon achteraan in de rij te wachten.”
Maar hoe boek je de meeste vooruitgang als je ervoor kiest om in de file te gaan staan? Twee wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat één rijstrook het snelst is. De Nationale Wegenverkeersdatabank deed hier een paar jaar geleden onderzoek naar en concludeerde na vergelijking van 64 ochtendspitsuren dat de linkerrijstrook het snelst is. “In 75 procent van alle files die ik onderzocht, waren de bestuurders op de meest linkse rijstrook het snelst”, zegt verkeersadviseur Marthe Uenk-Telgen.
Wisselen van rijbaan
Ze keek niet alleen naar de beste rijstrook om op te rijden, maar ook naar het wisselen van rijstrook. Volgens haar is dat het niet waard en werkt rustig rijden op je rijstrook het beste. Een paar jaar eerder kwamen Remco Gilbers en Marlous Hovestad van hetzelfde instituut tot dezelfde conclusie met betrekking tot de linkerrijstrook. Volgens hen is dit in ongeveer 40 procent van de gevallen het snelst. Voor de rechterrijstrook is dat slechts 10 procent. De twee middelste rijstroken zitten ertussenin. Op de tweebaansweg was de linkerrijstrook in twee van de drie gevallen het snelst.
‘Je doet andere weggebruikers geen plezier’
Opvallend is dat in dit onderzoek het wisselen van rijstrook op een traject van vijf kilometer extra tijdwinst kan opleveren, al is het maar 40 tot 80 seconden. Maar dan moet je wel precies weten wanneer je moet wisselen, zo leren de onderzoekers. “Het vraagt aanzienlijk meer concentratie en je doet je medeweggebruikers er weinig plezier mee.”
Door onze collega’s van AutoWeekeen onafhankelijk platform voor autoliefhebbers en -kopers.
Gratis onbeperkte toegang tot Showbytes? Ja, dat kan!
Meld u aan of maak een account aan en mis nooit meer iets over de sterren.
[ad_2]