More troubles for Transavia; 32 canceled flights last week

[ad_1]

Transavia annuleerde vorige week 32 vluchten. Dat is meer dan twee keer zoveel als de 14 vluchten per week die de budgetmaatschappij begin juli annuleerde, zelfs na correctie voor de wereldwijde Windows-uitval die het luchtverkeer medio juli beïnvloedde, vertelde EU Claim aan de Telegraaf.

Het was een nieuwe klap voor de dochteronderneming van KLM, die moeite heeft met het infaseren van nieuwe Airbus-vliegtuigen en het opleiden van piloten vanwege personeelstekorten. “We hadden te maken met beschadigde vliegtuigen op afgelegen stations, waardoor de operaties verstoord raakten,” vertelde een woordvoerder van Transavia vorige week aan de krant over het grote aantal geannuleerde vluchten. “We hebben ook een tekort aan technici.”

Volgens Piet Visser van de Nederlandse Bond van Luchtvaarttechnici raakte een Transavia-toestel in Brussel beschadigd door een bagagekar. “Maar we moeten wachten tot er in het buitenland plaatwerkcapaciteit beschikbaar is. Transavia heeft geen eigen plaatwerkers, die worden nog schaarser dan technici. Ook in Lissabon was er motorpech. Ze hebben meer vliegtuigen in reserve, maar dit soort waanzin is niet te plannen.”

Volgens Transavia zijn de zes nieuwe Airbus A321-vliegtuigen nu volledig operationeel. Het heeft meer vliegtuigen in reserve om eventuele schade op te vangen en huurt ook een extra vliegtuig plus bemanning als back-up. Niettemin werkt Transavia ook aan het annuleren van vluchten voor later in het jaar, inclusief september en oktober, “om onze operaties stabiel te houden vanwege verstoorde toeleveringsketens voor onderdelen”, aldus de woordvoerder.

Reisorganisatie TUI is niet blij met de annuleringen van Transavia in het hoogseizoen. “Feit is dat het veel ongemak en teleurstelling oplevert voor reizigers die op het laatste moment worden geconfronteerd met geannuleerde vluchten. Reisorganisaties die pakketreizen met Transavia-vluchten verkopen, zijn hard bezig om alternatieve vluchten te vinden om die vakanties toch door te laten gaan. Dat is een hele lastige zoektocht in het hoogseizoen”, aldus Petra Kok van TUI in de Telegraaf.

Transavia noemde de annuleringen “extreem vervelend” voor alle betrokkenen. “Voor ons, voor onze klanten en voor onze reispartners.”

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *