[ad_1]
Ze schrok en vroeg hem zijn opmerking te herhalen. In de hal van de rechtbank in Dordrecht bleek dat Femke Schouten de vader goed had gehoord. “Ik krijg je wel”, snauwde hij haar weer toe. De advocaat kan de dreiging nu uitleggen. “Ik heb inmiddels zelf kinderen gekregen en ik snap hoe heftig het moet zijn om een vreemde aan de rechter te horen uitleggen dat je een slechte ouder bent.” Dat had Schouten net daarvoor ook gedaan. “De zitting ging over het toezicht op een minderjarig meisje en ik had betoogd dat het kind onder het gezag van de moeder moest worden geplaatst.”
De vader had een opvliegend karakter en zijn huis was niet veilig genoeg voor het kind. “Omdat ik zijn gedrag zag, bezorgden zijn woorden me een naar gevoel in mijn buik.” Dat gevoel werd versterkt toen ze de man na de zaak op het station tegenkwam. “Mijn begeleider van het sociaal advocatenkantoor waar ik als advocaat-stagiair gedetacheerd was, had een andere zaak en had mij bij het station afgezet. Daar was hij ineens.” Schouten was alleen. “Op advies van mijn vriend, die ik uit angst had gebeld, ben ik een rondje door een supermarkt gelopen tot ik hem niet meer zag. Het is met een sisser afgelopen.”
De helft van alle advocaten krijgt te maken met agressie
Schouten maakte het mee in 2020. Maar agressie, intimidatie en bedreigingen tegen advocaten komen nog steeds voor, blijkt uit onderzoek dat de Nederlandse Orde van Advocaten (Nova) dit jaar voor de tweede keer liet uitvoeren door Ipsos I&O. In een enquête onder 714 advocaten gaf 55 procent van hen aan het afgelopen jaar te zijn geconfronteerd met grimmig gedrag van cliënten of anderen, zoals de wederpartij. In 2022 was 50 procent van de advocaten slachtoffer van agressie. Vooral verbaal geweld komt veel voor. 38 procent van de advocaten kreeg te maken met intimidatie, 24 procent werd bedreigd en in 4 procent van de gevallen was er sprake van fysieke agressie.
Sanne van Oers, algemeen deken van de Orde van Advocaten, noemt deze resultaten zorgelijk. “Wat mij het meest opviel, is dat 47 procent van de advocaten het meest recente incident dat zij meemaakten, ervoer als ‘ernstig tot zeer ernstig’.”
Advocaten noemen in het rapport beledigingen, doodsbedreigingen en persoonlijke foto’s die bewerkt en verspreid worden. Van Oers: “We hebben opnieuw de bevestiging gekregen dat de impact van dergelijke incidenten op het leven van advocaten groot is.” Meer dan de helft van de respondenten ervaart minder werkplezier door de incidenten, voor een kwart van de advocaten heeft het risico op agressie invloed op hun privéleven.
Steeds meer advocaten weten van het noodnummer
“Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat Derk Wiersum werd vermoord”, blikt Van Oers terug. De strafrechtadvocaat werd in 2019 vlak bij zijn huis in Amsterdam doodgeschoten. “Zijn dood is een van de redenen dat we de veiligheid van advocaten zijn gaan monitoren. Het heeft ertoe geleid dat we als beroepsgroep steeds meer praten over de agressie die we in ons werk tegenkomen. Ik merkte eerder wat terughoudendheid, maar nu wordt dit onderwerp besproken en wordt er extra ondersteuning en hulp geboden.”
Zo is er een speciaal noodnummer waar advocaten urgente meldingen van bedreigingen of intimidatie kunnen doen. Ook worden er veerkrachttrainingen georganiseerd en kunnen advocaten de veiligheid van hun kantoor of huis laten controleren. De bekendheid van dergelijke voorzieningen is de afgelopen twee jaar toegenomen. 41 procent van de advocaten zegt te weten wat het noodnummer is, twee jaar geleden was dit nog 29 procent.
Advocaten denken soms dat agressie bij hun beroep hoort
Volgens de algemeen decaan kan en moet het nog beter. “Agressief gedrag komt het vaakst voor bij zaken die mensen in de kern van hun bestaan raken, zoals het verlies van een huis, baan of de zorg voor een kind. Advocaten zien hierin een verklaring voor het grensoverschrijdende gedrag. Maar het moet nog duidelijker worden dat dit soort geweld niet in ons vak thuishoort. Agressie is niet normaal.”
Ook Femke Schouten wuifde het incident met de vader aanvankelijk weg. “In mijn huidige baan ga ik niet zo vaak naar de rechter, maar een volgende keer zou ik het direct melden. Pas toen anderen de ernst van zijn opmerking aanwezen, besefte ik dat het anders had kunnen aflopen. Ik had het direct bij de rechter moeten aankaarten. Of in ieder geval bij mijn leidinggevende. Cliënten zijn assertiever geworden, vroeger hadden advocaten meer respect. Na dit incident ben ik absoluut meer aan mijn eigen veiligheid gaan denken.”
Lees ook:
Achtervolgd, bedreigd of geïntimideerd. Deze Rotterdamse advocaten bewapenen zich
Cliënten die ontploffen, bedreigen of een huisadres achterhalen: advocaten hebben vaak te maken met agressie. Dit Rotterdamse kantoor wordt geleerd om ‘veerkrachtiger’ te worden.
Voor advocaten die onder druk staan, is er nu de ‘Vertrouwelijk Advocaat’
Om de toenemende druk op de advocatuur tegen te gaan, is er nu de ‘Vertrouwelijk Advocaat’. Advocaten kunnen daar terecht met zaken waar ze twijfels over hebben, zoals ongebruikelijke verzoeken van cliënten.
[ad_2]