Rijden met de nieuwe auto van de politie, maar dan mét stekker | Auto

[ad_1]

autoweekDe Ford Kuga heeft een update gehad, al komen de meeste versies niet naar Nederland. Wat krijgen we? De plug-in versie natuurlijk. Er is echter één groep in Nederland die zonder stekker gaat rijden.

Sinds de tijd van de Opel Ampera, Mitsubishi Outlander en Volvo V60 is de plug-in hybride niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Het is inmiddels vaak de standaard voor grote versies: van compacte crossovers tot de Bentley Bentayga en de Range Rover. In Nederland scheelt het simpelweg te veel belasting om de plug-in versies links te laten liggen als je meer vermogen wilt.

In steeds meer gevallen is het een van de weinige, zo niet de enige uitvoering die wordt aangeboden. Zo ook bij de vernieuwde Ford Kuga. In andere landen is de Ford SUV leverbaar met de bekende 1.5 EcoBoost turbomotor en als hybride. In Nederland vind je echter alleen de PHEV op de prijslijst. Deze heeft dezelfde 2.5 viercilinder als de full hybrid, maar dan met een krachtigere elektromotor en uiteraard een grote 14.4 kWh accu, zodat je ook een behoorlijke afstand op elektriciteit kunt rijden. Dit alles drukt het verbruik en dus de bpm. De reguliere hybride met minder vermogen zou niet goedkoper zijn en dus levert Ford alleen de PHEV.

Ford Kuga facelift 2024 AutoWeek

Ford Kuga facelift 2024 AutoWeek © Dennis Noten

Politie

Er is echter één uitzondering op de regel en dat geldt voor de lokale lange arm der wet. Ford heeft een aanbesteding van de politie gewonnen. De agenten gaan regionaal rijden in een nieuwe Kuga in plaats van de huidige Mercedes B-klasse, en in de full-hybride, die dus in de rest van Nederland niet te bestellen is. Het is het resultaat van een Europese aanbesteding waarbij minder gekeken wordt naar wat er in Nederland op de prijslijst staat en meer naar wat fabrikanten überhaupt kunnen leveren. Interessant genoeg gebeurde hetzelfde eerder bij de Audi met de A6 diesel die door de snelle interventiediensten wordt gebruikt. Als consument in Nederland kun je die dieselmotor niet in een Audi A6 krijgen zonder stekker.

Ford Kuga facelift 2024 AutoWeek

Ford Kuga facelift 2024 AutoWeek © Dennis Noten

Nieuwe look

Een nieuwe Kuga voor de hermandad. Deze derde generatie van de succesvolle SUV is alweer vijf jaar oud en dus is het tijd voor een update. Daar hoort natuurlijk een nieuwe neus bij. De lampen zijn nu lager en veel vlakker. Ook de grille is compleet nieuw, net als de locatie van het logo. De achterkant is minder drastisch veranderd, al zit de handgreep van de achterklep nu verstopt onder de luifel boven de kentekenplaat.

Ford Kuga facelift 2024 AutoWeek © Dennis Noten

Binnenin zien we een groot nieuw multimediascherm, waarin veel knoppen van de middentunnel zijn verdwenen. Het stuurwiel is opvallend genoeg nog steeds het ronde dikke exemplaar, niet het dunne halfvierkante exemplaar van de nieuwe Explorer en de vernieuwde Puma. De zitpositie is geweldig en past bij de dynamische ambities van de auto. Het nieuwe touchscreen met Sync4 is helder en werkt snel.

We zouden echter graag een paar functies minder in het scherm zien zitten. Zo moet je zoeken naar de rijmodi, waaronder de keuze om alleen op elektriciteit te rijden of om je elektriciteit te besparen. Dit soort opties moeten zoveel mogelijk binnen handbereik zijn. Daarnaast zijn de materialen voor dit segment niet bepaald indrukwekkend. Een Tiguan of 3008, maar ook een Skoda Kodiaq maakt van binnen een veel betere indruk dan deze Kuga, voor wie wat ouder begint te worden.

Ford Kuga facelift 2024 AutoWeek © Dennis Noten

Stuurt als een Ford

Toch is er een goede reden om het te overwegen: het rijgedrag. De SUV stuurt voortreffelijk, met fijne communicatie en goede wegligging. Ford heeft vooral de combinatie van een strak onderstel en voldoende rijcomfort heel goed voor elkaar. De Kuga is als PHEV natuurlijk wel wat zwaarder, maar tenzij je net van een andere Kuga komt, merk je daar niet zoveel van, mede dankzij het forse koppel van de auto. Het merk geeft geen maximaal systeemkoppel op (wat bij hybrides vaak wel het geval is), maar de benzinemotor levert 300 Nm en de elektromotor 200 Nm.

Ford Kuga facelift 2024 AutoWeek © Dennis Noten

Je telt ze misschien niet bij elkaar op, want ze pieken niet tegelijk, maar je hebt echt heel veel trekkracht als je de auto de krachten zelf laat bundelen. De interactie van de twee motoren is sowieso uitstekend, dankzij de vernieuwde CVT-automaat. Alles verloopt soepel en vlekkeloos, zonder merkbare overgangen. De elektromotor is krachtiger dan voorheen, waardoor het systeemvermogen is gestegen van 225 naar 243 pk, wat resulteert in een aanzienlijk snellere 0-100 sprint. Wil je alleen op elektriciteit rijden, dan moet je in de praktijk rekenen op iets meer dan 40 kilometer. Netjes, maar minder dan met nieuwe plug-ins van Peugeot, Skoda en Volkswagen.

Ford Kuga facelift 2024 AutoWeek © Dennis Noten

Iets gedateerd, maar over het geheel genomen overtuigend

Ook de bruikbaarheid van de Kuga is goed. Achterin profiteer je van de verschuifbare bank, waardoor de beenruimte aanzienlijk is. De bagageruimte is logischerwijs ook flexibel, want die bank kan naar voren worden geschoven. Het maximale aantal liters in de PHEV is echter kleiner dan in andere Kuga’s: 536 in plaats van 645 liter.

Ford Kuga facelift 2024 AutoWeek © Dennis Noten

Hoewel de Kuga wat verouderd is, zorgen ruimte, aandrijflijn en rijeigenschappen nog steeds voor een goed totaalpakket, vooral omdat Ford het ook prijstechnisch goed doet. Zelfs de grote X-modellen blijven ruim onder de 50.000 euro en dat is niet onaantrekkelijk voor een auto in deze klasse. De prijslijst van de nieuwe Ford Kuga begint bij € 42.200 voor de Kuga 2.5 PHEV Titanium.

Door onze collega’s van AutoWeek, een onafhankelijk platform voor autoliefhebbers en -kopers.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *