Beyoncé stond bovenaan de countryhitlijst, maar wordt bij prestigieuze genreprijzen compleet genegeerd

[ad_1]

Geen nominaties – geen enkele. Kan de Amerikaanse zangeres Beyoncé zichzelf tot het countrygenre rekenen? Volgens de jury van de Country Music Awards (CMA) niet, zo bleek maandag bij de bekendmaking van de nominaties. Beyoncé’s Cowboy-voermanhet album waarop de zangeres eerder dit jaar op een oogverblindende manier haar zwarte countryhart opende en country veelzijdig en creatief liet samensmelten met alle Amerikaanse muziekstromingen, werd compleet genegeerd. Zelfs het nummer ‘Texas Hold ‘Em’ waarmee ze de eerste zwarte vrouw werd met een nummer 1-hit in de countryhitlijsten. Zelfs de polyfone cover van Beatles-favoriet ‘Blackbird’, die ze zingt met vier jonge vrouwelijke en zwarte countrystemmen van vandaag.

Gelijk aan de Grammy’s

De American Country Music Awards (uitgereikt op 21 november) zijn het prestigieuze country equivalent van de Grammy Awards (jaarlijks uitgereikt in februari). De nominaties en winnaars komen jaarlijks van de Country Music Association, die bestaat uit 6.000 professionals. De 31-jarige zanger Morgan Wallen uit Tennessee, die als roekeloze country rebel nogal wat regels overtrad en in 2021 werd berispt voor racistische taal, kreeg nu de meeste nominaties: zeven in verschillende categorieën.

Beyoncé’s uitsluiting roept oude pijn op. Haar Cowboy-voermaneen album als een rijke ‘Texas cowboy stew’, stomend van country soul vol specerijen, was al een verwerking van eerdere uitsluiting. Al in het openingsnummer ‘Ameriican Requiem’ benoemde ze de giftige vrouwenhatende en racistische haat die ze kreeg toen ze zich eerder waagde aan countrymuziek bij de American Country Music Awards. Ze zong er in 2016 ‘Daddy Lessons’ met countrytrio The Chicks (voorheen The Dixie Chicks). Conservatieve countryfans moesten er niets van hebben: de zwarte superster en tevens grootverdiener had geen plek in dit muziekgenre, oorspronkelijk afkomstig uit de arbeidersklasse. Haar nummer werd ook verboden door nationale countryzenders.

Beyoncé gromde terug op haar plaat: haar Texaanse roots zijn daar.Kun je mij uitstaan? Kun je mij horen? Of ben je bang voor mij?“Maar zelfs na de release van Cowboy-voermanwaar Beyoncé haar zuidelijke roots onderstreepte met zelfs zwarte countrypionier Linda Martell maar ook countrykoningin Dolly Parton, liet zien hoe ver we nog moeten. Nu had ze succes – als eerste zwarte vrouw in de countryalbumhitlijsten – maar wederom draaiden countrystations haar nauwelijks. Daar overheerst het stereotype: macho ‘bro-country’ vol sixpacks bier en pick-uptrucks, of gewoon mierzoete countrypop vol gebroken harten en ontrouw.

Vorig jaar zorgde de enigszins vergeten zangeres Tracy Chapman plotseling voor ophef op de CMAs, als eerste zwarte winnaar van de ‘Song of the Year’. Dankzij de succesvolle cover van de grote countryster Luke Combs werd haar ‘Fast Car’ herontdekt en omarmd in countrykringen.

Witte vesting

De uitsluiting van Beyoncé zorgde voor veel commotie. Fans zijn natuurlijk boos. En ze vragen zich af of het poortwachter, racisme, seksisme of is er gewoon te weinig historisch besef van wat zwarte vrouwen hebben bijgedragen aan countrymuziek? Nashville-songwriter en schrijfster Alice Randall noemde het ronduit seksisme in een BBC-interview. “In deze tijd zien we nog steeds dat buitengewone prestaties van zwarte vrouwen niet dezelfde erkenning krijgen als mannelijke artiesten.”

Dat de CMA een blank bastion is, blijkt wel uit het feit dat er dit jaar maar één zwarte countryartiest is genomineerd. De 29-jarige Shaboozey uit Virginia strijdt met zijn mix van hiphop en country om Single of the Year en New Artist of the Year. Na de nominaties reageerde hij meteen met een dankwoord aan Beyoncé, op wiens album hij ook een bijdrage levert (‘Spaghettii’). “Bedankt dat je de deur voor ons hebt geopend, het gesprek hebt aangezwengeld en ons het meest innovatieve countryalbum aller tijden hebt gegeven.




[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *