Unilever behaalt hogere omzet door hogere prijzen, maar nieuwe ceo niet tevreden: ‘We presteren onder’ | Economie

[ad_1]

Unilever boekte het afgelopen kwartaal opnieuw een hogere omzet doordat de prijzen voor haar producten zijn gestegen. De zorg- en voedingsgroep achter merken als Magnum, Dove en Calvé verkocht minder producten tegelijk. De onlangs aangestelde Nederlandse CEO Hein Schumacher was kritisch over de laatste resultaten. Hij kondigde een ‘actieplan’ aan dat Unilever eenvoudiger en effectiever moet maken.

De omzet in het derde kwartaal bedroeg 15,2 miljard euro. Dit betekent dat de omzet met 5,2 procent steeg, na correctie voor onder meer wisselkoerseffecten en de aan- of verkoop van bedrijfsonderdelen.

De prijzen bij Unilever stegen gemiddeld met bijna 6 procent, terwijl de hoeveelheid verkochte producten met 0,6 procent daalde. In de eerste helft van het jaar stegen de prijzen met ruim 9 procent.

Schumacher, die deze zomer bij de voedings- en cosmeticagigant kwam werken, was niet onder de indruk van wat hij constateerde: “Unilever presteert ondermaats”, zei hij over de recente prestaties van het bedrijf, bekend van Knorr, Conimex en Dove. Groei, productiviteit en omzet ‘zijn achtergebleven bij de mogelijkheden’, constateert de CEO.

Focus op dertig merken

Unilever wil dit verbeteren en met een donderdag aangekondigd actieplan weer meedoen aan de concurrentie; Nestlé en Procter & Gamble zijn winstgevender dan Unilever en winnen marktaandeel. Volgens hem moet Unilever een eenvoudiger bedrijfsstructuur hebben, productiever worden, sneller groeien en innovatiever worden. Ook zal hij werken aan een sterkere prestatiecultuur. Er zou meer aandacht moeten komen voor de dertig best presterende merken, die goed zijn voor 70 procent van de omzet.

Bij zijn aantreden in juli zei Schumacher al dat er dingen moesten veranderen bij Unilever; hij had een prioriteitenlijst meegenomen. Eerst en vooral was er een focus op innovatie, daarna kwam het verslaan van de concurrentie met betere producten, ten derde was er een sterkere prestatiecultuur en ten slotte kwam duurzaamheid. Deze ambities zijn nu vervat in een strategie.

– Unilever heeft wereldwijd bijna 150.000 mensen in dienst. Het bedrijf maakt voedingsmiddelen, allerlei soorten zeep, andere verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen.

– Het bedrijf heeft 400 merken, die het in meer dan 190 landen verkoopt. Bekende merken zijn: Axe, Bertolli, Biotex, Calvé, Cif, Conimex, Dove, Glorix, Hertog, Knorr, Neutral, OLA, OMO, Prodent, Unox, Zendium en Zwitsal.

– Tot de belangrijkste concurrenten van Unilever behoren Nestle (Maggi, Kitkat, Nespresso), Procter & Gamble (Ariel, Dreft, Pampers) en Colgate-Palmolive (reinigingsproducten Elmex, Palmolive en Ajax).

“Unilever is een bedrijf met een sterke basis: een verzameling geweldige merken die dagelijks door 3,4 miljard mensen worden gebruikt”, aldus Schumacher. “Maar er gaapt een kloof tussen deze intrinsieke kracht en onze prestaties. Het corrigeren van de ondermaatse prestaties is onze topprioriteit.”

Schumacher wil onder meer de winstgevendheid vergroten. Maar in plaats van verdere kostenbesparingen zouden de hogere marges voort moeten komen uit een hogere productiviteit. Hij zei geen grote overnames te verwachten.

Veel nieuwe gezichten aan de top

De nieuwe strategie heeft ook consequenties op het hoofdkantoor. Unilever krijgt een nieuwe Chief Financial Officer: Fernando Fernandez, die per 1 januari aantreedt. De Argentijn is daarmee de opvolger van Graeme Pitkethly. Ook Hanneke Faber, die momenteel leiding geeft aan de voedingsdivisie, verlaat Unilever.

Schumacher zei op een digitale persconferentie dat hij verwacht dat klanten zullen profiteren van innovatie binnen het bedrijf, ook op het gebied van prijzen. Volgens hem rekent het bedrijf niet alle kostenstijgingen door aan de consument; hij zei zelfs dat de marges bij het bedrijf zijn ingestort. Net als veel andere sectorgenoten verhoogde Unilever ook haar prijzen na stijgende kosten voor transport en grondstoffen. Het Britse bedrijf verwacht nu dat deze prijsstijgingen geleidelijk zullen afnemen.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *