Air France-KLM boekt grootste kwartaalwinst ooit, invloed corona bijna weggepoetst | Economie

[ad_1]

Air France-KLM beleefde deze zomer haar beste kwartaal ooit. Over de periode juli tot en met september boekt de luchtvaartgroep een bedrijfsresultaat van 1,3 miljard euro, een verbetering ten opzichte van het record van zes jaar geleden. De winst steeg in het derde kwartaal met bijna een derde ten opzichte van vorig jaar.

Door de grote vraag naar vliegtickets zaten de vliegtuigen afgelopen zomer voller en kon Air France-KLM meer vragen voor een ticket. Als gevolg hiervan compenseerde het fusiebedrijf de hogere brandstof- en salariskosten ruimschoots.

Vooral budgetmaatschappij Transavia groeide sterk, ondanks de problemen veroorzaakt door een tekort aan beschikbare vliegtuigen. Honderden vluchten tijdens de zomervakantie werden daardoor geannuleerd, maar de capaciteit was nog steeds 14 procent hoger dan een jaar eerder en ruim boven het niveau van vóór de coronacrisis. De hele groep zat op 94 procent van het niveau van 2019. Volgend jaar zal naar verwachting alle invloed van de coronapandemie zijn uitgewist.

Drukke zomer

Air France-KLM ontving de afgelopen maanden 7 procent meer geld dan een jaar eerder. In het tweede kwartaal bedroeg de omzetgroei nog 14 procent, maar dat kwam doordat er in dezelfde periode in 2022 veel minder werd gereisd als gevolg van de coronacrisis. CEO Ben Smith spreekt nu van een ‘solide kwartaal, geholpen door sterke vraag in de zomerperiode’. De nettowinst, waarin ook kosten als belastingen en schulden worden afgetrokken, is ruim verdubbeld naar 900 miljoen euro.

KLM heeft meer moeite met het herstellen van de coronaperiode dan haar Franse zusterbedrijf. KLM verhoogde de capaciteit vorig jaar met 5 procent, Air France met 7 procent. De Nederlandse tak boekte een winst van 539 miljoen euro, tegenover 806 miljoen euro voor Air France. De vrachtdivisie van de groep blijft een punt van zorg, maar volgens de groep is de omzetdaling met een derde stabiel ten opzichte van eerder dit jaar.

Veel minder naar Aziatische bestemmingen

De capaciteit op vluchten naar China en Japan bedraagt ​​nog maar ongeveer de helft van het niveau van 2019, al is het aantal vluchten naar die landen dit jaar na de versoepeling van de lokale coronaregels, vooral in China, al flink toegenomen. Air France-KLM heeft afgelopen kwartaal zelfs minder bespaard op haar vluchten naar Azië en het Midden-Oosten dan vorig jaar.

Zuid-Amerika daarentegen is erg populair. De vliegtuigen in die richting zijn het best gevuld van alle gebieden waar de groep naartoe gaat. Ook Noord-Amerika liet groei zien.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *