Overheden maken nieuwe afspraken over plaatsen laadpalen

[ad_1]

In het Klimaatakkoord staat dat vanaf 2050 al het vervoer volledig schoon moet zijn. Hiervoor is een landelijk dekkend laadnetwerk nodig. Om dit doel te bereiken werken overheden, netbeheerders en kennisinstellingen samen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

“Het uitgangspunt voor de NAL-samenwerking is dat het opladen van een elektrisch voertuig net zo eenvoudig moet zijn als het opladen van een mobiele telefoon: eenvoudig, slim en overal”, schrijven de samenwerkende partijen. Sinds 1 september dit jaar zijn er bijna 590.000 laadpunten in Nederland.

Samenwerkingsregio’s

Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) zei tijdens de bijeenkomst in Utrecht dat “de uitrol van laadinfrastructuur voor de logistiek” de komende jaren haar specifieke aandacht zal hebben. “De komende jaren zullen er steeds meer elektrische vrachtwagens bijkomen; in 2030 zal 10 procent elektrisch zijn. Hiervoor is voldoende laadinfrastructuur nodig.”

Om het laadnetwerk voor elektrisch vervoer uit te breiden zijn zes samenwerkingsregio’s gevormd. Provincies werken samen met gemeenten en netbeheerders om voldoende laadpunten te plaatsen. Gezamenlijk onderzoeken de partijen onder meer waar de laadpalen moeten komen en hoeveel elektriciteit er nodig is.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *