[ad_1]
Met nieuwe afsluitingen en omleidingen lijkt het verkeer in Groningen weer een zware week voor de boeg te hebben vanwege de aanleg van de nieuwe Zuidelijke Ringweg. Maar een ander deel is klaar. Wat is de stand van zaken?
Eerst het goede nieuws: automobilisten die vanuit Hoogkerk/Drachten naar de Westelijke Ringweg van Groningen rijden, kunnen na een lange periode van blokkades weer via de snelweg A7/N7 rijden.
Vanaf maandag rijden ze door een tunnel onder het Vrijheidsplein. Een stoplicht voor bouwverkeer vormt daar tijdelijk een obstakel. Als dat verdwijnt, zullen auto’s geen kruisend verkeer meer tegenkomen. Ook niet als volgend jaar alle andere verkeersstromen terugkeren.
Dit zijn de drie belangrijkste onderdelen van de Ring-Zuidaanpak
Een gelijkvloers Vrijheidsplein, zonder rotonde en verkeerslichten, is een van de belangrijkste onderdelen van het project Ring Zuid Aanpak, dat Groningen sinds 2017 in zijn greep heeft. Door gebrek aan bouwruimte is het plein ook een bijzondere plek voor ringwegbouwer Combinatie Herepoort.
Terwijl de bouwers het verkeer konden omleiden via tijdelijke wegen op het Julianaplein en de tunnel onder het Zuiderplantsoen (onder meer bij het Sterrebos), was dit op het Vrijheidsplein niet mogelijk. Auto’s rijden er vlak langs en zelfs overheen. Als dit echt niet veilig kan, zoals de afgelopen maanden het geval is geweest, wordt alles geblokkeerd.
Nu de tunnel klaar is, richt Herepoort zich op de laatste onderdelen van dit kruispunt: de verkeersboog van Ring West naar het Julianaplein en de voltooiing van het ongelijkvloerse kruispunt bij MartiniPlaza. Daartoe verhogen en verbreden de bouwers de ringweg door het Stadspark met een paar honderd meter, en bouwen ze twee nieuwe viaducten en een bypass langs het Gasuniegebouw. Fietsers en wandelaars hoeven straks geen in- en uitgangen meer over te steken.
Spannende deadline: september 2024
Voor maart 2024 moet de klus grotendeels klaar zijn. Daarna zijn delen van de ringweg ruim vijf maanden afgesloten om het Julianaplein en de tunnel te verbinden met het Sterrebos. Begin september gaat het hoofdwegennet open voor het verkeer.
Of die deadline gehaald gaat worden is nog best spannend. Er moet op veel plaatsen nog veel gebeuren en vertragingen liggen op de loer. Dat bleek de afgelopen weken bijvoorbeeld op het Brailleplein. Daar kon Herepoort door hevige regenval de aanleg van een nieuwe rotonde niet volledig voltooien.
Slecht weer betekent vrijwel altijd extra verkeer op de weg. Er stappen steeds meer mensen in de auto en bij regen is de kans groter dat ze op de rem trappen. Buiten de ringweg waar je vaak doorheen kunt rijden, is het op sommige plekken in de stad stinkend druk. Naast automobilisten hebben ook bewoners van wijken rond de Hereweg en Paterswoldseweg last van afsluitingen en omleidingen.
Routeplanner: goede vriend van automobilist in Stad
Ze zijn enthousiast over wat er de komende weken gaat gebeuren, nu de afrit Helpman naar de Hereweg definitief afgesloten is (sinds 6 november) en het verkeer op zoek is naar een alternatieve route. Tot overmaat van ramp valt de afsluiting samen met blokkades op de Vondellaan (tot half december), rond de Parkbrug (tot 13 november) en op de Van Ketwich Verschuurlaan (tot 20 november).
Bewoners en winkeliers in Helpman, De Wijert, Corpus den Hoorn en omliggende wijken nemen al sinds de start van de bouw het besluit. Sommigen zeggen dat ze er last van hebben, anderen zijn er inmiddels aan gewend. Automobilisten die niet willen fietsen, maken steeds vaker gebruik van de huidige navigatiesystemen, zoals Google Maps En Waze .
Zij zijn soms net zo verrast door onverwachte of kortdurende (nachtelijke) afsluitingen als de gemiddelde automobilist, maar geven de actuele verkeerssituatie doorgaans verrassend goed weer. Het gaat om up-to-date systemen met actuele informatie: verouderde navigatie kan snel tot gevaarlijke situaties leiden.
Al aan het nadenken over aanpassingen of niet
In de wijken langs de ringweg zijn er zorgen over eventuele veranderingen, omdat er steeds nieuwe verkeersstromen ontstaan. Dit zal ook weer gebeuren als volgend jaar de toegang tot het Julianaplein vanaf de Hereweg en de afrit Hoogezand gesloten zijn.
De geplande rotonde die al het stadsverkeer vanuit Assen, Drachten en Hoogezand aan het Julianaplein zal afhandelen, is veel groter dan weergegeven in de tekening. Het was nu duidelijk dat het onderaan die uitgangen veel drukker was dan verwacht.
In de Rivierenbuurt vragen sommige bewoners zich af of de toekomstige verbindingsweg tussen die rotonde en de Hereweg, die pas volgend jaar gebouwd kan worden, groot genoeg is. Zij zien aan de rust op sommige ‘drukke’ plekken en de drukte op de Herningweg dat praktijk en theorie soms niet bij elkaar passen.
De nieuwe verbinding van de oostelijke ringweg naar Winschoten is even wennen. En nog steeds verzamelt zich regelmatig verkeer voor de ingang vanaf de Europaweg. Maar inmiddels rijden veel weggebruikers uit Hoogkerk en Westerbroek vrolijk over de inmiddels voltooide delen van de nieuwe ringweg richting Julianaplein.
Groningen hoopt dat Stadjers de weg straks vaker gaat gebruiken voor binnenstedelijk verkeer, als je er met 80 km/uur makkelijk overheen kunt en er geen verkeerslichten meer zijn. Pas dan wordt duidelijk waar verdere aanpassingen nodig zijn in de stad.
Waar gaat deze week over?
Opnieuw een nieuwe verkeerssituatie door wegopeningen en -afsluitingen op en rond de ringweg Groningen.
Waarom moet ik dit weten?
Want anders rijd je als bestuurder voor je het weet verkeerd.
Waar zijn we?
In Groningen vooral in de zuidelijke stadswijken en wijken rondom het Julianaplein. Ook de routes naar het stadscentrum veranderen.
[ad_2]