Een fabriek voor waterstofvliegtuigen op Eelde: wat betekent dat voor het Noorden? | Vijf vragen

[ad_1]

Gaat het eindelijk de goede kant op voor Groningen Airport Eelde? Met de aanstaande komst van een Fokker Next Gen vliegtuigfabriek ziet de toekomst van de noordelijke luchthaven er een stuk rooskleuriger uit.

Wat betekent de komst van een fabriek?

Een enorme impuls voor de werkgelegenheid in het Noorden. Het exacte aantal banen is nog niet bekend, maar de fabriek waar waterstofvliegtuigen worden gebouwd zal honderden werknemers nodig hebben. Samen met het hoofdkantoor in Hoofddorp verwacht Fokker Next Gen in 2035 zo’n 1.900 voltijdbanen te hebben gecreëerd. Het valt niet uit te sluiten dat ook het hoofdkantoor naar het Noorden komt. Het is handig om dicht bij de fabriek te zijn, zegt het bedrijf. Daarnaast geeft het een enorme impuls aan de noordelijke luchthaven, die al jaren met verliezen kampt. Fokker zoekt geschoold personeel in het Noorden en ook het technisch onderwijs kan hierdoor een impuls krijgen.

Wat is Fokker Next Gen?

Een onafhankelijk bedrijf dat gelieerd is aan de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker. Next Gen richt zich vooral op de ontwikkeling van vliegen op waterstof. Het gaat om het ontwerpen, testen, produceren, verkopen en onderhouden van een geheel nieuw type waterstofverbrandingsvliegtuig. Het vliegtuig moet maximaal 2.500 kilometer op waterstof kunnen vliegen, geheel CO2-emissievrij, met 120 passagiers aan boord. Daarnaast moet het ook op duurzame vliegtuigbrandstof kunnen vliegen, want niet iedere luchthaven waar het vliegtuig in de beginjaren vliegt zal over een waterstoftankpunt beschikken. De Fokker moet immers terugvliegen naar Eelde.

Wat kunnen we verwachten?

In 2027 moet de eerste demonstratievlucht van een omgebouwde Fokker 100 op waterstof plaatsvinden. De opgedane kennis kan vervolgens worden gebruikt om het compleet nieuwe Fokker-vliegtuig verder te verbeteren. Fokker Next Gen wil 75 vliegtuigen per jaar bouwen in Eelde, naast 75 vliegtuigen in het buitenland. De fabriek in Eelde moet op het nieuwe bedrijventerrein Bravo op het luchthaventerrein komen te staan. Tevens ligt er een aanvraag voor de vestiging van een vliegtuigdemontagebedrijf op dit terrein.

Is het plan geen droombeeld?

Als een gerenommeerd bedrijf als Fokker het nieuws zelf naar buiten brengt, is dat serieus. Groningen Airport Eelde ligt in het hart van de eerste ‘waterstofvallei’ van Europa, de waterstofontwikkeling in het Noorden, en wil dé testluchthaven worden voor waterstofvliegen in Nederland en Europa. Vorige maand ondertekenden grote bedrijven, waaronder Fokker Next Gen en Gasunie, een verklaring voor de realisatie van waterstoftransport naar Groningen Airport Eelde. Daarnaast beschikt Eelde, in tegenstelling tot Schiphol, Eindhoven en Rotterdam, over voldoende vliegruimte om te testen met waterstofvliegtuigen.

Maar de kogel is nog niet door?

Fokker doet eerst gedegen onderzoek naar de locatiemogelijkheden van de fabriek. Dat is logisch, want het gaat om een ​​investering van miljoenen. Eelde heeft goede ijzers in het vuur. Naast ruimte beschikt het ook over luchtverkeersleiding om de testvluchten te begeleiden. Daarnaast spelen factoren als goede bereikbaarheid, uitbreidingsmogelijkheden, personeel en snel transport van onderdelen een rol. Fokker Next Gen heeft aangekondigd dat het besluit om de fabriek te vestigen in 2025 zal worden genomen.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *