Bewoners Coevorderstraatweg in Noordscheschut hekelen verdwijnen drempels. ‘Is die buslijn belangrijker dan de veiligheid?’



Bewoners aan de Coevorderstraatweg in Noordscheschut zijn teleurgesteld dat de gemeente Hoogeveen zonder overleg twee verkeersdrempels verwijdert op de weg die vaak druk is en een slechte veiligheidsscore heeft.

Elke keer als bewoonster Katrien Doldersum met de auto de Coevorderstraat wil inrijden, is ze opgelucht als dat zonder problemen lukt.

“Het is gokken. Je ziet echt niets”, zegt ze. “De bomenrij langs de weg werkt als een hek. Je moet met de neus van de auto op de weg staan. Vaak moet ik de auto in zijn achteruit zetten. Ik ben echt bang dat er op een gegeven moment iets misgaat. De verkeersveiligheid staat echt op het spel.”

Gevaarlijke zaak

Vanaf het gemeentelijk verkeersveiligheidsrapport (BLIQ) tot en met 2021 scoort de Coevorderstraatweg, die Noordscheschut met Geesbrug verbindt, hoog als het gaat om het aantal ongevallen en hoge snelheid. Ook voor fietsers en schoolkinderen is het een precaire zaak om veilig over te kunnen steken.

Doldersum vraagt ​​al vier jaar aandacht voor de verkeerssituatie. De bewoners willen graag twee extra verkeersdrempels in de weg om de snelheid van het verkeer te verminderen. “Auto’s rijden soms 80 tot 100 km/u en trappen vlak voor een verkeersdrempel vol op de rem.”

Geen uitzicht

Ook vraagt ​​Doldersum om het verwijderen van enkele bomen die haar zicht op de weg belemmeren. “Die bomen zijn lang geleden geplant, toen de verkeers- en leefsituatie totaal anders was.” Zij pleit voor compensatie voor de bomen elders. “Op een plek waar ze de verkeersveiligheid niet hinderen.”

Tot op heden zijn deze pogingen niet succesvol gebleken. Sterker nog, maandag verscheen er ineens op ruim twintig adressen een brief van aannemer NTP, waarin stond dat twee verkeersdrempels die in april vorig jaar zijn geplaatst op 17 oktober worden verwijderd. Die moet ervoor zorgen dat de streekbussen daar blijven rijden.

Buslijn 27

Buschauffeurs hebben veel last van de obstakels op de 60 km-weg. Ze kunnen niet met deze snelheid worden ingenomen zonder bijna te worden gelanceerd. Het vervoersbedrijf dreigde de buslijn tussen Hoogeveen en Emmen, die via Noordscheschut loopt, om te leiden over de A37.

Maar dat wil de gemeente niet. OV-bedrijf Groningen-Drenthe eiste vervolgens dat twee van de vijf drempels vóór 1 december moeten worden opgeheven. “Wij hebben begrip voor die chauffeurs”, zegt Katrien Doldersum. “Zelfs met de auto stuiter je soms met je hoofd tegen het dak. Die drempels zijn vorig jaar simpelweg te hoog gesteld.” Maar in plaats van te verlagen, worden de drempels nu helemaal afgeschaft.

‘Niet serieus genomen’

Er is echter meer aan de hand. De bewoners voelen zich niet gehoord door de gemeente. Zowel de aanleg van de verkeersdrempels in 2022 als het verwijderen van de obstakels kwamen voor hen uit de lucht vallen. “Wij wisten van niets”, zegt Doldersum. ‘Dan neem je ons niet serieus.’

De buurt wil dat de gemeente de werkzaamheden uitstelt en eerst met de bewoners om tafel gaat om alternatieven te bespreken. Zoals de aanleg van verkeersdrempels voor bussen: specifieke verkeersregelaars voor autoverkeer dat nauwelijks last heeft van bussen.

Inhaalverbod?

Andere mogelijkheden zijn de aanleg van een inhaalstrook of het invoeren van sectiecontrole of een inhaalverbod, zoals ook op de Riegshoogtendijk is ingevoerd. “En kijk serieus naar de mogelijkheid om bomen te kappen.”

De SGP stelde donderdagavond vragen over de kwestie in de gemeenteraad. Partijvoorzitter Brand van Rijn wilde onder meer weten waarom bewoners altijd worden gepasseerd als de weg wordt aangepast.

En, zo vroeg hij zich af: ‘Is die buslijn belangrijker dan de veiligheid van de bewoners? Wat als daar een kind overlijdt? Zo laten we ons gijzelen door de OV-dienst.’ De SP sprak zelfs van chantage. .

‘Duivelsdilemma’

Verantwoordelijk raadslid Roelof Bisschop (VVD) sprak van een duivels dilemma, maar wilde de werkzaamheden aan de drempels niet stopzetten of uitstellen. “Wij komen onze overeenkomst met het OV-bedrijf na. Anders lopen we het risico die buslijn kwijt te raken.” Volgende week wil hij echter met bewoners kijken naar mogelijkheden die het zicht op de weg bij het verlaten van de oprit kunnen verbeteren.

Bisschop zei dat ruim een ​​jaar na de bouw twee van de vijf drempels nu als ‘heel triest’ worden verwijderd. Hij beloofde de communicatie met de bewoners te verbeteren. “Dat is in het verleden niet goed gebeurd.”

Snee?

Wat betreft het mogelijk kappen van bomen merkt hij op dat het om een ​​historische bomenrij gaat. “Ook daar zullen we rekening mee moeten houden. Maar we kunnen wel naar het ontwerp van de weg kijken.” Een motie om er bij de raad op aan te dringen de werkzaamheden uit te stellen, kreeg geen meerderheid.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *