[ad_1]
FrieslandCampina en andere bedrijven in de zuivelsector moeten investeren in weidevogelbeheer. Dat is de oproep van de vier natuurorganisaties It Fryske Gea, de Friese Milieufederatie (FMF), Natuurmonumenten en de Noardlike Fryske Wâlden.
Aanleiding voor de oproep is een uitspraak van de Reclame Code Commissie over een tv-commercial voor het keurmerk ‘On the way to Planet Proof’ van de Stichting Milieukeur (SMK). Volgens de commissie komt dit keurmerk, dat te vinden is op zuivelproducten van FrieslandCampina, bij lange na niet tegemoet aan de claim dat het beter is voor de natuur, de dieren en het klimaat.
“Wij zien deze uitspraak als steun voor het behoud van weidevogels in Fryslân”, zegt FMF-directeur Hans van der Werf. De vier natuurorganisaties vinden dat het keurmerk meer moet investeren in weidevogelbeheer.
Melkveehouders mogen alleen meedoen aan het keurmerk als zij minimaal 20 procent kruidenrijk grasland hebben dat tijdens het broedseizoen niet wordt gemaaid. Ook pleiten de organisaties voor aaneengesloten, robuuste weidevogelgebieden met extensieve boerderijen.
De SMK zegt in een reactie dat het voor deelnemende melkveehouders wel degelijk mogelijk is om aan weidevogelbeheer te werken.
[ad_2]