ING verwacht minder nieuwe trucks vanwege gestegen rente

[ad_1]

Vorig jaar kampte de transportsector nog met problemen, zoals een chiptekort en productiebeperkingen. Die zijn nu voorbij. Fabrikanten hebben de productie van vrachtwagens en opleggers verhoogd en transporteurs hebben aanzienlijk meer vrachtwagens en opleggers gekocht. Volgend jaar worden er volgens ING echter 12 procent minder vrachtwagens verkocht dan dit jaar. Dit jaar worden er al minder trailers verkocht.

Ondanks de omslag op de transportmarkt blijven transporteurs investeren in nieuwe elektrische auto’s, melden de economen. Ze moeten hun oude auto’s op fossiele brandstoffen vervangen omdat enkele tientallen gemeenten een zogenoemde zero-emissiezone willen invoeren voor het bezorgen van goederen in de binnenstad. Vanaf 1 januari 2025 mogen in deze gebieden alleen voertuigen worden toegelaten om bijvoorbeeld winkels te bevoorraden als de voertuigen geen CO2 of andere vervuilende stoffen uitstoten.

Vorige waarschuwing

Vooral grotere retailers en hun transporteurs willen daarom snel overstappen op elektrische auto’s, maar niet alle klanten willen daar extra voor betalen, meldt ING verder. Daarom kiezen sommige bedrijven alsnog voor een dieseltruck of stellen ze de aanschaf van een elektrische vrachtwagen uit. Kleine en middelgrote transporteurs worden het meest getroffen door de hogere kosten van elektrische vrachtwagens.

Twee maanden geleden waarschuwde duurzaamheidsmanager Erik Slav van ING dat ondernemers met een benzine- of dieselbusje over anderhalf jaar geen banen meer kunnen aannemen in nul-emissiezones. Veel ondernemers hadden toen minder tijd dan ze dachten om zo voordelig mogelijk duurzame bestelauto’s aan te schaffen. In augustus was slechts 1,4 procent van de bestelauto’s die in Nederland reden elektrisch. Hij zei dat bedrijven “snel” moeten zijn bij de aanschaf van voertuigen die niet op benzine of diesel rijden.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *