[ad_1]
De vreemde lus in uw passagiersgordel heeft deze drie functies
Het dragen van een veiligheidsgordel verkleint de kans op letsel aanzienlijk, maar waarom ziet de veiligheidsgordel van de passagier er anders uit dan die van de bestuurder? Deze veel voorkomende extra lus in de passagiersgordel blijkt maar liefst drie functies te hebben.
Veel bestuurders zijn zich er niet eens van bewust, maar de meeste veiligheidsgordels voor passagiers verschillen van die van de bestuurder. Dit is een extra lus in de gordel van de voorpassagier. Deze gestikte lus heeft maar liefst drie functies.
Gesp blijft achter de lus haken
Ten eerste zorgt de lus ervoor dat de gesp van je riem niet naar beneden valt, zodat wanneer je je riem wilt omdoen, deze direct binnen handbereik is. De gesp blijft dus achter de lus. De lus voorkomt ook dat de gesp de binnenkant van uw auto raakt als u de veiligheidsgordel losmaakt. Dit voorkomt beschadigingen zoals krassen en deuken.
Spanningsbegrenzer
Maar de belangrijkste functie is die fundamentele spanningsbegrenzer. Als er een ongeluk gebeurt en de veiligheidsgordel wordt blootgesteld aan zware belastingen van de inzittende, zal het stiksel van de lus scheuren. Hierdoor wordt de veiligheidsgordel iets langer, waardoor er een soort remeffect ontstaat en de impact van een botsing met een paar centimeter extra wordt opgevangen.
Dit is bedoeld om de veiligheid van de auto-inzittende te vergroten en kan het verschil betekenen tussen een gebroken borstbeen of sleutelbeen en niet. Veel moderne auto’s zijn voorzien van automatische gordelspanners met krachtbegrenzers. Deze zorgen ervoor dat de gordels niet alleen razendsnel automatisch worden aangetrokken, maar ook dat de kracht van de gordels op je lichaam wordt geregeld. De lus doet – vooral bij oudere auto’s – min of meer hetzelfde.
Waarom geen lus aan de bestuurderszijde?
Maar waarom zit er niet zo’n lus aan de veiligheidsgordel aan de bestuurderszijde? Ook hier ligt het antwoord in het thema verkeersveiligheid. Bij een ongeval kan het verlengen van de veiligheidsgordel van de bestuurder gevaarlijk zijn. Bij een botsing kan de bestuurder zomaar het stuur raken, wat fataal kan zijn. Als bestuurder van moderne auto’s bent u uitsluitend afhankelijk van de krachtbegrenzers van uw gordelspanners.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Welke kan!
Log in of maak een account aan en mis nooit meer iets van de sterren.
[ad_2]