Britse overheid verbiedt deze Toyota-reclame | Auto

[ad_1]

Een Toyota-advertentie is verboden door de Britse Reclame Code Commissie. In de video rijden de auto’s niet over de openbare weg, maar door een bos en een rivier.

De Britse ASA staat niet toe dat off-road rijden wordt gepromoot omdat dit schadelijk is voor de natuur. Opvallend is dat de Toyota Hilux wordt aangepakt, in plaats van SUV’s die duidelijk alleen geschikt zijn voor de gebaande paden. Want de Hilux is een echt utilitair werkpaard, dat vooral als werkvoertuig wordt ingezet door bijvoorbeeld Staatsbosbeheer en boswachters.

De Advertising Standards Authority (ASA), de Engelse equivalent van de Nederlandse Reclame Code Commissie, vindt echter dat Toyota gedrag bevordert dat schadelijk is voor het milieu. Dit gebeurde nadat er een klacht tegen de reclame was ingediend door een groep genaamd Adfree Cities, die zich verzet tegen reclame in binnensteden.

‘Geen verantwoordelijkheidsgevoel voor de samenleving’

In de formele klacht stond dat de advertenties “gemaakt waren zonder verantwoordelijkheidsgevoel jegens de samenleving”. Volgens de Britse krant The Guardian is het de eerste keer dat een advertentie voor een SUV moet verdwijnen omdat deze geen rekening houdt met de impact op het milieu. Door de advertenties te verbieden wordt een precedent geschapen, waardoor ook andere merken voorzichtig moeten zijn met hun advertenties.

Volgens Toyota is de advertentie gemaakt om klanten te laten zien dat de Hilux geschikt is voor de meest ruige omstandigheden. Bovendien hecht het Japanse merk veel belang aan het milieu, aldus een woordvoerder. Toyota was één van de pioniers op het gebied van hybride auto’s en investeert volop in de duurzame productie van nieuwe auto’s.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *