Scientists want next Cabinet to ban Black Friday

[ad_1]

Black Friday moet in zijn huidige vorm worden afgeschaft. Het stimuleert een ongezonde koopdrang en de aarde kan onze ongecontroleerde consumptie niet blijven verwerken, zeiden onderzoekers en professoren tegen het nieuwe kabinet. De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (Rli), een belangrijk adviesorgaan voor de overheid, publiceerde een rapport met hetzelfde advies, ADVERTENTIE rapporten.

Het Amerikaanse fenomeen Black Friday is goed overgewaaid naar Nederland. Het is niet langer één dag vol aanbiedingen, maar is uitgegroeid tot een evenement van meerdere weken met oplopende kortingen, meldt Pricewise. Bezorgbedrijven zien hun eindejaarspieken steeds vroeger verschuiven naarmate mensen op Black Friday Sinterklaas- en kerstcadeaus kopen.

“Black Friday is het toppunt van verspilling en wegwerpeconomie”, zegt Andre van der Zande, commissievoorzitter bij de Rli, tegen het AD. “Het is een vorm van massahysterie die door ondernemers, met steun van de overheid, maximaal wordt uitgebuit. Dat moeten we niet meer tolereren.”

Volgens Cees-Jan Pen, hoofd van een onderzoeksgroep bij Fontys die onderzoek doet naar verspilling, verleidt Black Friday klanten met koopjes waardoor ze de indruk krijgen dat ze iets mislopen als ze niets kopen. En fabrikanten houden de cirkel in stand door producten van zo’n slechte kwaliteit te maken dat ze regelmatig vervangen moeten worden. “Promoties zoals Black Friday moedigen consumenten aan om meer van deze rommel te kopen, terwijl ze tegelijkertijd een beroep doen op een concept van schaarste gecreëerd door het kapitalistische model”, aldus Pen.

En deze kortingsspiraal kan zeer schadelijk zijn, zegt consumptieonderzoeker Hans Dagevos. “De productie- en verwijderingsprocessen van consumptiegoederen hebben talloze effecten op mens en milieu. Naast het feit dat de leuke gevoelens van het Black Friday-verhaal op de korte termijn een illusie blijken te zijn, verdoezelt het de pijn op de lange termijn van onze overmatige consumptie.”

De enige manier om uit deze puinhoop te komen, is door producten niet weg te gooien, maar ze te repareren of retourzendingen te belonen. Dat gebeurt zelden, maar bedrijven beginnen langzaam van koers te veranderen, zegt Arjen Wals, hoogleraar Duurzaamheid aan Wageningen Universiteit, tegen het AD. Zo zijn de winkels van Dille & Kamille vandaag allemaal gesloten. En deze week plaatste Ikea Marktplaats-advertenties op de billboards voor mensen die hun Ikea-meubels willen doorverkopen.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *