[ad_1]
De werkdruk in de distributiecentra van Albert Heijn is zo hoog dat veel mensen er ziek van worden. Dat blijkt uit onderzoek van de FNV en CNV onder honderden medewerkers.
Vooral Poolse uitzendkrachten zouden last hebben van een ongezond hoge werkdruk. ‘De gevolgen zijn niet erg: stress, lichamelijke klachten en slecht functioneren. Maar liefst 39 procent van de respondenten meldde zich ook dit jaar ziek.’
Shefania Sewbaks, directeur van FNV Handel: “Wij zijn hier erg van geschrokken. We wisten dat de werkdruk hoog was, maar zo hoog… Het is vijf voor twaalf dus er moet nu echt iets gebeuren. Daarom zitten we met Albert Heijn en uitzendbureaus OTTO Workforce en Tempo Team moeten deze week actie ondernemen, en snel.”
De lonen zijn gestegen, maar de werkdruk is nog steeds enorm
Terwijl honderden medewerkers bij de distributiecentra begin dit jaar met stakingsdagen een goede loonsverhoging wisten te bewerkstelligen, is hun werkdruk nog steeds enorm, zeggen de vakbonden. Ook vergeleken met andere bedrijven in Nederland waar de vakbonden dit hebben onderzocht.
Stress, lichamelijke klachten en veel ziektemeldingen
Ruim driekwart (77 procent) van de werknemers geeft aan last te hebben van een ongezonde hoge werkdruk. Dit geldt vooral voor uitzendkrachten (87 procent). Negen op de tien respondenten van het onderzoek ervaren negatieve gevolgen van werkdruk, zoals stress, lichamelijke klachten en slechter functioneren. Bij 82 procent komen deze klachten minimaal maandelijks voor. Vanwege de hoge werkdruk meldde dit jaar 39 procent zich ziek.
Medewerkers worden opgejaagd
Roel van Riezen van CNV Vakmensen: “Een belangrijke oorzaak van de hoge werkdruk is dat medewerkers gehaast zijn. Ze moeten hun werk binnen een bepaalde tijd af hebben en voelen zich daardoor onder enorme druk. Mensen hebben hun grenzen, zeker hier gezien het zware werk dat ze doen. Doen.”
De helft niet ondersteund door manager
Opvallend: de helft van de respondenten voelt zich niet gesteund door hun leidinggevende. Ook hier zijn het vooral uitzendkrachten die dit aangeven (59 procent), waaronder veel Poolse arbeidsmigranten die als orderpicker werken.
Iedereen moet een vast contract krijgen
Sewbaks: “Daarom is het zo belangrijk dat iedereen in de distributiecentra een vast contract krijgt. Flexcontracten zorgen voor een onzekere toekomst voor werknemers, omdat ze voor niets weggestuurd kunnen worden. We horen bijvoorbeeld van uitzendkrachten dat als ze voldoen niet aan hun normen, dan krijgen ze geen contractverlenging of worden ze overgeplaatst naar een ander bedrijf.”
[ad_2]