Elektrische fiets is volgens de EU toch geen motorvoertuig

[ad_1]

Een elektrische fiets is geen motorvoertuig, oordeelt het Europese Hof. In veel EU-landen heeft een elektrische fietser ook automatisch recht op een schadevergoeding als de bestuurder bijvoorbeeld in botsing komt met een auto.

Elektrische fietsers veroveren de afgelopen jaren in hoog tempo de openbare weg, maar hun status is soms nog onduidelijk. Dit ontstond na een dodelijk verkeersongeval nabij Brugge, Belgiƫ.

De bestuurder van een elektrische fiets werd aangereden door een auto, raakte ernstig gewond en overleed later in het ziekenhuis. De betrokken verzekeraars waren het oneens over wie de schade moet betalen en de zaak belandde uiteindelijk bij het Europese Hof van Justitie.

Een elektrische fiets met trapondersteuning begint pas met spierkracht, oordeelt de hoogste Europese rechter. Dit onderscheidt een dergelijke fiets van motorvoertuigen, die uitsluitend mechanisch worden aangedreven.

Degenen die ermee in botsing komen, lopen normaal gesproken veel minder letsel en schade op dan degenen die in botsing komen met een auto, motor of vrachtwagen, zegt de rechtbank in Luxemburg. Elektrische fietsers hoeven dus geen verplichte motorrijtuigverzekering af te sluiten, herinnert de rechtbank.

Nederland classificeert elektrische fietsen die een maximale snelheid van 25 kilometer per uur halen als zogenaamde zwakke weggebruikers. Een fiets die sneller kan, wordt beschouwd als een bromfiets en dus als een motorvoertuig.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *