[ad_1]
Op veel middelbare scholen is de kwaliteit van de toetsen en examens slecht en worden middelbare scholieren te vaak niet getoetst op de stof die ze moesten leren. De Onderwijsinspectie constateerde dit in één donderdag gepubliceerd rapport. Volgens de inspectie is er sinds 2019 sprake van enige verbetering, maar vallen de resultaten nog steeds tegen.
Voor het rapport heeft de inspectie onderzoek gedaan op 127 vmbo-, havo- en vwo-scholen door heel Nederland. Op één op de drie scholen was het examen onvoldoende. Vaak kregen de leerlingen toetsen over de verplichte lesstof, maar dit werd door de school vervolgens niet goed vastgelegd in de zogenaamde toets- en afrondingsprogramma’s. Op één op de acht scholen is niet alle verplichte examenstof getoetst, bijvoorbeeld omdat scholen tijd tekort kwamen. De inspectie meldt dat de betreffende scholen dit inmiddels hebben gecorrigeerd.
In een brief aan de Tweede Kamer demissionair minister van Onderwijs Mariëlle Paul (VVD) schreef donderdag dat ze blij is dat “de weg naar goede schoolexamens is ingeslagen”, maar dat er nog ruimte voor verbetering is. Ze is van plan gesprekken te voeren met de scholen “om te zien waar ze kunnen worden geholpen om de toetskwaliteit te verbeteren.”
[ad_2]