[ad_1]
Komt er wel of geen Europese subsidie voor de nieuwe Lelylijn, een snelle spoorlijn tussen de Randstad en Groningen? Het Europese Parlement, dat eerder positief was over de opname van de Lely Line in het Trans-Europese Netwerk (TEN-T), heeft nog niet op het noodzakelijke besluit teruggekomen.
Lelylijndirecteur Stijn Lechner wijst naar Duitsland, dat positief moet spreken over de plannen voor een snelle spoorlijn voor Europees geld. De mening van onze oosterburen is belangrijk. Zij breiden de snelle treinverbinding uit naar hun eigen grondgebied. Er is veel geld mee gemoeid.
Op dit moment twijfelen de Duitsers aan de politieke wil van Nederland om de Lely-linie aan te leggen. Dat is volkomen begrijpelijk. De nationale ambitie om de Randstad via Noord-Nederland te verbinden met het Europese achterland is evident. Niet in ‘Den Haag’, maar ook niet bij partijen als de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail.
Duitsland vindt dat de Lely-lijn pas TEN-T waardig is als deze eindigt in Amsterdam. Hiermee wordt tevens de Duitse inzet voor de snelle verbinding (Wunderline) tussen Groningen en Bremen bevorderd. Zonder eindpunt in Amsterdam is een Lelylijn of Wunderline voor de Duitsers een lijn van ‘ergens naar nergens’. Wie vanuit het ‘thuisland’ naar Amsterdam reist, wil niet in Groningen of Lelystad stranden.
Jaren geleden realiseerden noordelijke bestuurders zich dat het belang van de Lelylijn en de Wunderline voor Nederland groter zou kunnen zijn dan voor Duitsland. Snelle spoorverbindingen met het Europese achterland zijn hier schaars.
Het betekent dat je de Duitsers aan boord moet krijgen. Om hen te motiveren moet ‘Den Haag’ laten zien dat het menens is met de Lely-lijn. Uiteraard moet de haalbaarheid onderzocht worden, maar door geen prijsanker te geven van 3 maar 9 miljard, word je over de grens serieus genomen. Op dit moment ontbreekt de intrinsieke wil om het project te versnellen.
Van Duitsland kan niet worden verwacht dat hij zich positief uitspreekt over Europese subsidies als er in ‘Den Haag’ met grote terughoudendheid over de Lely Lijn wordt gesproken.
[ad_2]