[ad_1]
Door verbouwingen aan station Amsterdam Centraal medio volgend jaar kan de hogesnelheidstrein niet meer vanuit Amsterdam rijden. Volgens ProRail is het onveilig om door te rijden tijdens de verbouwing. Bovendien is er geen ruimte voor paspoort- en bagagecontroles.
‘Samen met ProRail, NS en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben we deze zomer een Zwitsers bureau opdracht gegeven om naar oplossingen te zoeken. Ze zeggen: er is een mogelijkheid om de huidige Eurostar-terminal later te sluiten en de toekomstige terminal eerder te openen. ProRail is daar nu mee bezig”, zegt Cazenave.
Het vooruitzicht dat de Eurostar elf maanden niet zou rijden, zorgde voor veel beroering, onder meer bij reizigersvereniging Rover en in de Tweede Kamer. Elf maanden zonder Eurostar is voor het kabinet simpelweg onaanvaardbaar, zegt staatssecretaris Vivianne Heijnen. “In een tijd dat op internationale verbindingen van 500 tot 750 kilometer de trein het vliegtuig moet vervangen, is het onverklaarbaar dat de Eurostar al zo lang buiten dienst is”, schrijft het AD.
‘Momenteel zijn we nog in gesprek. Eind oktober zitten we allemaal rond de tafel en valt de beslissing. Dan wordt duidelijk of het kan of niet”, zegt Cazenave tegen de krant. Begin november valt er definitief een besluit, zegt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een reactie aan het AD.
[ad_2]