Dutch kids reading, maths, and science skills declining: OECD

[ad_1]

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling zijn de prestaties van Nederlandse scholieren op het gebied van wiskunde, lezen en natuurwetenschappen aanzienlijk gedaald vergeleken met vier jaar geleden.OESO). Het signaleerde een mondiale trend van afnemende alfabetiseringsvaardigheden in zijn beoordeling van de prestaties van 15-jarigen in 81 aangesloten landen en gebieden.

Studenten in Nederland scoorden hoger dan het OESO-gemiddelde op het gebied van wiskunde, minder dan gemiddeld op het gebied van lezen en dichtbij het gemiddelde op het gebied van natuurwetenschappen. Maar de prestaties bij alle drie de proefpersonen daalden. De OESO sprak van een “negatief traject over een langere periode, vooral op het gebied van lezen en wetenschap. De resultaten zijn in ieder geval sinds 2012 aan het dalen.”

Wiskunde is het sterkste vak van Nederland. Ongeveer 73 procent van de leerlingen behaalde minimaal niveau 2 in wiskunde, ruim boven het OESO-gemiddelde van 69 procent. Ongeveer 15 procent van de Nederlandse studenten presteerde top op het gebied van wiskunde en behaalde minimaal niveau 5 of 6 op de PISA-wiskundetoets, vergeleken met 8 procent van het OESO-gemiddelde. Desondanks zijn de algemene wiskundescores aanzienlijk gedaald ten opzichte van het vorige meetpunt in 2018. Toen scoorden Nederlandse leerlingen 519 op de PISA-wiskundetoets. Vorig jaar scoorden ze 493.

Lezen is de vaardigheid waarmee Nederlandse studenten het meeste moeite hebben. Ongeveer 65 procent van de leerlingen behaalde niveau 2 of hoger in lezen, wat betekent dat ze een tekst van gemiddelde lengte kunnen lezen en begrijpen, vergeleken met het OESO-gemiddelde van 74 procent. Zeven procent van de studenten in Nederland scoorde op niveau 5 of hoger, hetzelfde als het OESO-gemiddelde. De PISA-testscores voor lezen daalden van 485 in 2018 naar 459 vorig jaar.

Op het gebied van de wetenschap scoren 15-jarigen in Nederland rond het OESO-gemiddelde. Ongeveer 73 procent behaalde niveau 2 of hoger, vergeleken met het OESO-gemiddelde van 76 procent. En 11 procent presteerde het best, vergeleken met het OESO-gemiddelde van 7 procent. De PISA-scores op dit onderwerp daalden van 503 naar 488.

In Nederland en andere landen heeft de sociaal-economische status een grote invloed op de academische prestaties, waarbij meer bevoorrechte studenten over het algemeen beter presteren, aldus de OESO. In Nederland was de sociaal-economische status verantwoordelijk voor 15 procent van de variatie in wiskundeprestaties – hetzelfde als het OESO-gemiddelde.

Nederlandse jongens presteerden 11 scorepunten beter dan meisjes in wiskunde, terwijl meisjes 26 scorepunten beter presteerden dan jongens in lezen. Het aandeel slecht presterende leerlingen is vergelijkbaar onder jongens (27 procent) en meisjes (28 procent) op het gebied van wiskunde. Bij het lezen hebben jongens vaker moeite (39 procent) dan meisjes (30 procent).

Vijftienjarigen in Nederland gaan over het algemeen graag naar school, waarbij 83 procent aangeeft gemakkelijk vrienden te maken en 70 procent het gevoel heeft dat ze erbij horen, vergeleken met het OESO-gemiddelde van respectievelijk 76 en 75 procent. Vergeleken met 2018 is het gevoel van verbondenheid onder studenten in Nederland echter afgenomen.

Minister Mariëlle Paul van Basis- en Voortgezet Onderwijs maakt zich zorgen over de afnemende geletterdheid onder Nederlandse scholieren. “Het kan en moet echt veel beter”, aldus Paul. Deze basisvaardigheden zijn essentieel om door het leven te komen. Je hebt ze nodig om de bijsluiters van medicijnen te begrijpen, je bankzaken te regelen of zelfs een recept te volgen.

Paul zei dat het ministerie zich inzet voor het verbeteren van de taalvaardigheid. Hij noemde daarbij een onlangs aangekondigd programma waarbij bibliotheken intensiever met scholen gaan samenwerken om lezen voor kinderen leuk te maken. Maar ze erkende dat het “een kwestie van tijd en geduld” is voordat het beleid blijvende resultaten zal opleveren.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *