FrieslandCampina saneert hard, maar de ontslagvergoeding is ‘zonder meer riant’, zegt vakbond FNV

[ad_1]

FrieslandCampina wil 1.800 banen schrappen, waarvan ongeveer de helft in Nederland. Voor de betrokken medewerkers is dit een harde klap, maar een lichtpuntje is dat de ontslagvergoeding genereus is.

Toeval of niet, maar afgelopen vrijdag sloten de bonden een nieuw sociaal contract met FrieslandCampina. En dat is, net als het huidige contract, zeker genereus, legt FNV-directeur Ron Vos uit. Zo bestaat er een brede regeling voor begeleiding van werk naar werk en ontvangen ontslagen werknemers tot en met 40 jaar een ontslagvergoeding van één maandsalaris vermenigvuldigd met het aantal dienstjaren. Voor 40-plussers is dit 1,5 maandloon maal het aantal dienstjaren. “En dat is zeker ruim”, legt Vos uit.

Hij trekt een vergelijking met de onderhandelingen die nog gaande zijn met Ausnutria. Dit Chinese zuivelconcern wil afscheid nemen van 60 medewerkers in de fabriek in Leeuwarden. Vos: “De directie wil niet méér bieden dan wat wettelijk verplicht is: een derde van het maandsalaris maal het aantal dienstjaren. Dat is uiteraard buitengewoon pover. FrieslandCampina gaat veel fatsoenlijker met haar medewerkers om.”

Reorganisatie geen verrassing

Het verlies van 1.800 banen bij FrieslandCampina kwam voor FNV-directeur Vos niet als een verrassing. “Ze maakten eerder al bekend dat ze structureel willen bezuinigen van 400 tot 500 miljoen euro. En ja, dan weet je dat het veel mensen gaat raken.” De bezuinigingen zijn nodig om de leden-melkveehouders een concurrerende melkprijs te kunnen betalen.

Ook de FNV-directeur verbaast zich er niet over dat FrieslandCampina vooral wil bezuinigen op de ondersteunende diensten. “Er valt immers nauwelijks winst te behalen onder het productiepersoneel. De fabrieken werken superefficiënt. Met relatief weinig medewerkers worden enorme hoeveelheden melk verwerkt tot zuivelproducten.”

De strijd tegen private label lijkt niet te winnen

Hij vermoedt dat het zuivelconcern het roer gaat omgooien en minder nadruk gaat leggen op marketing en productontwikkeling. “Je ziet dat de enorme marketingbudgetten voor Campina, Chocomel of Friesche Vlag nauwelijks een verschil maken. De strijd tegen de huismerken van de supermarkten lijkt niet te winnen, zeker nu de inflatie zo hoog is.”

In 2021 voerde FrieslandCampina bovendien een grote reorganisatie door, die ook 1.800 banen kostte. Zo werd de fabriek in Dronryp gesloten en werd de financiële afdeling voor de Nederlandse activiteiten in Wolvega gesloten en overgebracht naar Boedapest. Ruim 150 werknemers verloren toen hun baan.

Lekkage boven?

Gelooft Vos dat FrieslandCampina er nu in zal slagen het lek te dichten? “Ik zou het echt niet weten”, legt Vos uit. “Grote organisaties brengen simpelweg veel interne bureaucratie met zich mee. Het draait allemaal om meerdere drijfveren.”

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *