[ad_1]
De 12-jarige leerlinge Tara uit Den Haag overleed tijdens een schoolreisje op de Waddenzee doordat de giek van het zeilschip brak en op haar hoofd terechtkwam. Volgens justitie was er sprake van grove nalatigheid en nalatig handelen van de schipper (50), omdat het zeilschip Risico was slecht onderhouden en de keuring was niet in orde. Kapitein Daan V. heeft vandaag een taakstraf van 150 uur gekregen en de rechtbank in Leeuwarden heeft hem ook een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden opgelegd wegens dood door schuld.
Volgens de rechtbank is de schipper, Daan V. uit Harlingen, nalatig geweest omdat de giek van zijn schip in slechte staat verkeerde. Er ontstonden zogenoemde windscheuren waarin water bleef staan. De giek begon van binnenuit te rotten en raakte op diverse plaatsen beschadigd. Bovendien had de man verlopen inspectierapporten bij zich.
Drie weken geleden eiste het Openbaar Ministerie een gevangenisstraf van zes maanden wegens grove nalatigheid geclaimd. Daarnaast eiste het Openbaar Ministerie een beroepsverbod van 2,5 jaar, maar dat is volgens de rechtbank niet nodig.
De rechtbank veroordeelde de schipper donderdag tot 150 uur taakstraf en legde tevens een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden op wegens dood door schuld. ‘Niemand, absoluut niemand wilde dit ongeval’, zei de aanklager. ‘Tara’s dood was zo onnodig. Dat is triest en gekmakend.”
Wachten
Het ongeval gebeurde op de ochtend van 31 augustus vorig jaar. De Risico lag op een zandbank onder Terschelling te wachten tot het water terugkeerde. Aan boord bevond zich een groep studenten van Dalton Den Haag. Ze zouden doorvaren naar Vlieland.
“We hadden alles voor elkaar”, zei V. tijdens een eerdere zitting in de rechtbank Leeuwarden. “Het was eigenlijk heel mooi weer. Met zon en voldoende wind om te zeilen. Er is een moment waarop de dreun naar de andere kant gaat. Ik draai me om en zorg ervoor dat de mast ondersteund wordt. Een matroos begint aan de lier te draaien. Ik draai me weer om. Toen ik keek, had de giek ineens een heel andere positie. Hij was gevallen.”
Pas toen V. geschreeuw hoorde, ontdekte hij dat de 12-jarige studente Tara onder de boem zat. “Mensen kwamen meteen naar mij toe. Ze zeiden dat het verkeerd was.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De giek, in twee stukken gebroken, raakte Tara op haar achterhoofd. Twee leraren probeerden de hausse tevergeefs op te heffen. De student had op dat moment al geen pols. Reanimatie mocht niet baten. Tara stierf aan een schedelbreuk. Haar neef, die ook op de boot zat, hield haar hand vast toen ze stierf. “Ik heb je gesteund in je laatste momenten”, luidt een emotionele verklaring van het meisje. “Je was mijn vriendin, mijn neef, mijn dansmaatje en mijn klasgenoot. Nu zijn we ruim een jaar later. Ik mis je.”
Je was verantwoordelijk voor een groep jongeren die een week op zeilkamp gingen. U heeft die verantwoordelijkheid niet kunnen bieden
Tara’s moeder sprak zich ook uit tijdens de zaak. Volgens de moeder zou het ongeval nooit hebben plaatsgevonden als de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid waren opgevolgd. In een emotionele slachtofferverklaring eiste zij dat V. de rest van zijn leven een arbeidsverbod zou krijgen.
Tara’s ouders stellen de schipper daarom aansprakelijk voor de dood van hun dochter. ‘Tara vertrouwde jou als schipper. Je was verantwoordelijk voor een groep jongeren die een week op zeilkamp gingen. Je hebt die verantwoordelijkheid niet kunnen bieden.”
Lees ook:
– De vrolijke Tara (12) is net begonnen met het 2-vwo, maar een gebroken bloei maakte een einde aan haar jonge leven
– Zes maanden gevangenisstraf en een werkverbod geëist tegen schipper wegens ongeval met boom waarbij Tara uit Den Haag om het leven kwam
Ook is door justitie vastgesteld dat er sprake is van ‘grove nalatigheid’ en ‘nalatigheid’ aan de zijde van de schipper. Volgens de officier van justitie is duidelijk dat het onderhoud slecht was, de giek niet goed was gecontroleerd en de schipper verzuimde de keuringen op orde te hebben. “De keuring is verplicht en noodzakelijk om een ongeval te voorkomen. Inspectie en onderhoud hadden dit ongeval kunnen voorkomen.”
De houtrot was van buitenaf niet zichtbaar
Volgens de aanklager was het duidelijk dat de boom niet voldeed aan de industrienormen en niet beschermd was tegen het binnendringen van water. “Windscheuren in een giek zijn een natuurverschijnsel, maar de schipper had de staat van de giek vooraf beter moeten controleren.”
De advocaat van V. pleitte tijdens een eerdere zitting voor vrijspraak en sprak van een dodelijk ongeval. Volgens hem controleerde V. altijd de veiligheid aan boord en werd de giek in de winter van 2020-2021 nog geheel geschuurd en gelakt. De houtrot was van buitenaf niet zichtbaar, benadrukt de advocaat.
Ook de schipper meent dat hem niets te verwijten valt. Voor de rechtbank verklaarde hij de Risico controleer altijd voor vertrek. “Voordat je kunt varen, moet er meestal eerst opgeruimd en voorbereid worden. Anders zou zeilen simpelweg niet werken. Je moet het allemaal zien.”
De schipper heeft vóór de uitspraak al een financiële schikking getroffen met de ouders en de school.
Volg nu ook AD Den Haag via WhatsApp! Tip: zet rechtsboven de notificaties aan voor het laatste nieuws. Meer weten? Lees hier alles over WhatsApp-kanalen en hoe u ze kunt gebruiken.
In de podcast De Zaak Luister hieronder naar de nieuwste afleveringen!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Welke kan!
Log in of maak een account aan en mis nooit meer iets van de sterren.
[ad_2]