[ad_1]
Bij Leip!, de introductieweek voor studenten in Leeuwarden, ging achter de schermen jarenlang veel mis. De gemeente Leeuwarden sprak herhaaldelijk van een ‘vertrouwensbreuk’.
Boze horecaondernemers die naar het gemeenteloket gingen om verhaal te halen, een producent die niet op de hoogte was van zijn eigen noodplan en vergunningen die keer op keer te laat en onvolledig werden aangevraagd.
Dit is een selectie uit het bevindingenrapport van het Leip! week 2022, die naar aanleiding van een Woo-verzoek openbaar werd gemaakt. In dit rapport evalueert de gemeente Leeuwarden met de evenementencoördinator (producent) en directeur van de Leeuwarder Studentenstad (LSC), die jaarlijks de introductie voor studenten organiseert. organiseert.
Het rapport gaat vooral over de editie van 2022. Maar ook wordt besproken hoe vanaf 2017 jaarlijks vergunningen te laat en onvolledig werden aangevraagd.
Toestemmingsdag vooraf
Sinds 2018 ondersteunt de gemeente de organisatie bij de aanvragen. Dat helpt niet. In 2020 krijgt de organisatie pas toestemming één dag voordat het evenement plaatsvindt, omdat de aanvraag ‘pas enkele dagen voor het evenement na enkele dringende verzoeken was afgerond’.
De gemeente is positief over de editie van dit jaar. Afgelopen week evalueerden de partijen elkaar. “Dit jaar is alles heel goed verlopen”, zegt Kristel van Veen, woordvoerder van de gemeente Leeuwarden. Daarom is besloten alleen een evaluatie uit te voeren en geen rapport op te stellen. “Dat doen we alleen als het structureel misgaat.”
“Dit hebben wij als gemeente nog nooit eerder gedaan.”
Zoals vorig jaar het geval was. De gemeente schrijft over die editie: ‘Vanwege de aanhoudende zorgen over de levering van de stukken en het uitblijven van verbeteringen is uiteindelijk besloten om direct contact op te nemen met de directeur. Dit is uniek en wij als gemeente hebben dit nog nooit eerder gedaan.’
Maar het zijn niet alleen de toepassingen die al die jaren fout zijn gegaan. Ook zijn er zorgen over het noodplan. ‘Producent was niet op de hoogte van zijn eigen noodplan en veiligheidsplan. Dit is zowel inhoudelijk als operationeel onverantwoord.’
‘De noodroute was geblokkeerd’
De weg was in 2022 niet duidelijk voor de hulpdiensten. ‘De noodroute was in het begin altijd geblokkeerd. Er was geen verwachting om de routes vrij te maken en te houden. De parkeergarage was aangewezen als ontvangstlocatie bij een ontruiming. Tijdens het evenement bleek dat de parkeergarage hiervan niet op de hoogte was.’
Bovendien konden minderjarigen alcohol kopen. Er was ook discussie over het geluidsniveau. ‘Dat hield pas op nadat de gemeente de oorspronkelijke aanvraag (met het bijbehorende geluidsniveau) had laten zien. Hierdoor is er een vertrouwensbreuk ontstaan tussen de gemeente en de producent.’
‘Ontevreden horecaondernemers gingen naar de balie om verhaal te halen’
Volgens de gemeente Leeuwarden zochten ‘ontevreden horecaondernemers verhaal bij de balie van de gemeente Leeuwarden’, omdat de organisatie had aangegeven dat de gemeente een fout had gemaakt met betrekking tot de geluidsvrijstelling. ‘Er was echter wel duidelijke en tijdige communicatie vanuit de gemeente. Deze gang van zaken draagt niet bij aan de vertrouwensband tussen gemeente en organisatie.’
Al deze incidenten hebben ‘de vertrouwensrelatie met de gemeente maar ook met de politie beschadigd’. De gemeente sluit het rapport af met de opdracht tot verbetering. ‘De aanvrager moet kwaliteit leveren. Dat geldt zowel tijdens het aanvraagproces als tijdens de uitvoering.’
‘Dingen op orde brengen’
Dit jaar lijkt de organisatie dat te hebben gedaan. Anton van der Sluis is sinds februari 2023 directeur van Studentenstad Leeuwarden. “Dit rapport heb ik gezien toen ik werd aangesteld”, reageert hij. “We zijn begonnen met het op orde brengen van de zaken. Het moest anders en dat hebben we gedaan.”
“We doen niet meer alles zelf”, zegt Van der Sluis over de veranderingen die zijn doorgevoerd. “We hebben professionele hulp ingeschakeld. Mensen die het vergunningsproces van binnen en van buiten kennen. Dit jaar was de aanvraag zo klaar.”
‘De mensen die er destijds bij betrokken waren, werken hier niet meer’
Daarnaast bestaat de organisatie uit een compleet nieuw team. “De mensen die er destijds bij betrokken waren, werken hier niet meer. Wij zijn erin geslaagd al deze punten uit het rapport te schrappen. Alle vergunningen waren op tijd, de communicatie was goed. Mijn eerste prioriteit was het herstel van het vertrouwen. Ik vind het een groot compliment van de gemeente dat er dit jaar geen nieuw rapport komt, maar alleen een evaluatierapport.”
[ad_2]