Opinie | Schoolgeweld als uiting van stress

[ad_1]

Toen een achtjarige jongen afgelopen augustus door een medestudent werd gedwongen zijn lunchgeld opnieuw in te leveren in een steegje naast de lerarenkamer, knapte er iets. Hij weigerde. Woedend stak de medestudent hem met een spies in zijn oog.

Indonesië kampt met een toename van geweld op scholen. Volgens de National Teachers Association zijn er dit jaar 23 ernstige incidenten gemeld, volgens De Jakartapost. Twee studenten werden gedood. Twee pleegden zelfmoord. Eén slachtoffer werd door klasgenoten in brand gestoken. En de jongen die het lunchgeld moest afgeven is nu blind aan zijn rechteroog. Ondanks anti-pestcampagnes lijkt de situatie niet te verbeteren.

‘We bevinden ons in een noodsituatie’ zei parlementsvoorzitter Puan Maharani. Ze stelde een nieuw onderwijscurriculum voor. “Scholen moeten kinderen opvoeden tot verantwoordelijke burgers die in staat zijn tot empathie en goed gedrag.”

Minister van Ontwikkeling en Cultuur Muhadjir Effendy liet prompt weten samen met de politie jonge daders effectiever te willen vervolgen. Hij wees op een zaak die afgelopen september de media haalde. Een vijftienjarige jongen werd door klasgenoten met gebroken botten het ziekenhuis in gegooid. De daders waren beruchte pestkoppen. Ze waren al twee keer geschorst en dat hielp niet, aldus de minister.

Maar er zijn ook andere geluiden. Afgelopen juni een veertienjarige student stak zijn school in brand. De zaak raakte bij velen een gevoelige snaar. De leerling verklaarde dat hij jarenlang werd gepest door zijn klasgenoten. De directe oorzaak van zijn wanhoopsdaad bleek de vernedering door zijn vakleraar. Hij had zijn schoolopdracht voor de klas verscheurd. Na zijn arrestatie werd de jongen in het openbaar gepresenteerd met een capuchon op. Naast hem stond een politieagent met een automatisch wapen.

“Dit kind is geen terrorist maar een slachtoffer van pesten”, reageerde Indah_Suwondo verontwaardigd op X, voorheen Twitter, aldus internetmagazine De online burger. Andere Twitter-gebruikers vroegen zich af waarom de leraar niet werd gestraft. In een interview met Kompas-tv de directeur gaf de student de schuld. “Hij was een pijn in de kont. Als hij naar zijn leraar moest, moest hij plotseling overgeven of doen alsof hij bezeten was door demonen.”

Psychologie

De voorzitter van de nationale lerarenvereniging kwam tussenbeide. “Ik vrees dat de school de psychologie van een slachtoffer niet heeft begrepen”, zei ze tegen de tv-zender. “Braken is een uiting van stress.”

“Als de leraren zelf de pestkoppen zijn, waar kunnen de leerlingen dan heen?” geleid De Jakarta Post na het incident. Volgens de krant laten de recente incidenten zien dat leraren ‘weinig emotioneel vermogen hebben om zich in te leven in hun leerlingen’.

In diverse kranten staan ​​psychologen met tips voor ouders van gepeste kinderen. Dit is hoe Danti Wulan Manunggal adviseert Kompas niet boos te reageren, maar dat het beter is een veilige omgeving te creëren waarin het kind over de situatie kan praten. Wat u moet doen als uw kind dader is, wordt niet besproken.

Er is verrassend weinig kritiek op de rol van de politie bij geweld op scholen. Ook voorzitter van de Child Protection Agency, Ai Maryati Solihah, verwelkomt de samenwerking. Ze pleit er wel voor in de krant Kompasdat de daders ook psychologische begeleiding krijgen. Solihah is een van de weinigen die een diepere oorzaak noemt, namelijk een hiërarchische schoolcultuur waarin een jongere leerling een oudere leerling moet gehoorzamen. Volgens haar wordt deze machtsverhouding vaak afgedwongen door middel van geweld.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *