Tv-kok Nigella Lawson prijst Hollands snoepzaakje aan bij 3 miljoen volgers, maar brak ze de huisregels? | Show

[ad_1]

met foto’sDe beroemde Britse tv-chef Nigella Lawson heeft de eigenaresse van een ouderwetse Amsterdamse snoepwinkel bijzondere feestdagen gegeven. Lawson promootte het bedrijf onlangs in haar kerstspecial op tv en deze week ook bij haar bijna 3 miljoen Instagram-volgers. En toch wilde de eigenaar voorheen niets van camera’s weten. Daarover gesproken: heeft Lawson de huisregels overtreden?

20.00 uur op BBC One, het tv-podium in Engeland kan niet veel groter zijn. De hoofdzender van de Britse publieke omroep is over de hele wereld te ontvangen en alleen al in Engeland keken 1,6 miljoen mensen hoe Lawson Kerstmis vierde in onze hoofdstad. De grande dame van de tv-koken strijkt neer op een woonboot, waar ze ‘proost’ zegt na een cocktail met ‘gin‘ en de trompet klonk over onze ‘benketstaahf‘ (Banketbar).

Zonder alcoholtoeristen en wiet leek de show een sprookje waar alleen meesterverteller Nigella (63) mee weg kon komen, schrijft De Bewaker in een viersterrenrecensie. De show werd pas ‘echt’ toen Lawson Amsterdamse bedrijven bezocht, zoals Snoepwinkel Het Oud-Hollandsch in de Jordaan. Mariska Schaefer verkoopt hier al 21 jaar ruim honderd soorten drop. Hoewel ze veel heeft gezien, was Lawson een bijzondere klant.

‘Proef en koop niets’

“Ze is echt hardcore”, zegt Schaefer vanaf de klapstoel voor haar winkel. “Ze houdt van heel zout, echt zoute salmiak. Dat staat niet in de uitzending, want de drop die ze laat zien moet in Engeland verkrijgbaar zijn.” Schaefer werd eerder gevraagd voor een optreden in een tv-programma, destijds door de Amerikaanse chef-kok Andrew Zimmern. Ze weigerde. “Dan krijg je alleen maar vervelende Amerikanen in de winkel, die willen proeven en niets willen kopen.”

De snoepverkoper stond open voor Lawson, al was het maar omdat de Britten volgens haar gevoel voor humor hebben. Voor de opnames kwamen Nigella en haar team langs. “Het klikte meteen”, aldus Schaefer. Ook handig: er zijn geen merknamen zichtbaar in haar winkel. Dat mag niet bij de BBC, want dat is reclame. Eenmaal ‘thuis’ in de woonboot, pakte Lawson haar drop uit alsof het haar kostbare bezit was, zagen de kijkers. Ze had zelfs een speciaal dropkistje. “Dat had ze eigenlijk bij zich in de winkel”, zegt Schaefer.

Vijf minuten na de uitzending zag ze dat er al een bestelling uit Engeland was aangekomen. Donderdag stonden er weer mensen in de winkel voor ‘Nigella’s dropje’. Het gaat vooral om Lawsons favoriet: grachtenpanden. “Dat is zachte, zoete salmiakdrop”, zegt Schaefer. “Ze stonden nog niet in de webshop, dus ik heb ze snel toegevoegd.”

300 versus 3 miljoen volgers

Schaefer had verwacht dat Lawson van haar producten een dropsaus zou maken (“het is heerlijk met eend”), maar het bleek iets anders te zijn. Lawson maakte gebruik van salmiakpoeder, dat ze mengde met gesmolten boter en gezouten noten. “Dat ga ik zeker kopiëren”, zegt Schaefer.

Deze week promootte Lawson de winkel ook bij haar bijna 3 miljoen volgers op Instagram. Het bedrijf had destijds zo’n 300 volgers, maar sindsdien zijn er volgens Schaefer zo’n 500 bijgekomen.


Heeft ze de regels overtreden?

Wat de volgers van Lawson opviel: ze deelde een foto van de winkel, waarop duidelijk een bordje te zien is met de boodschap ‘geen fotografie toegestaan’. “Ze zijn er omdat er soms toeristen binnenkomen tijdens het filmen en dat kan volgens mij niet”, zegt Schaefer. “Er zijn vaak kinderen, die film je niet zomaar.”

De tv-kok doet alsof ze de foto met toestemming zelf heeft gemaakt, maar Schaefer vermoedt dat ze deze van internet heeft gehaald. Ze had de borden immers verwijderd vanwege de opnames. “Als ze een foto had willen maken, had ze dat natuurlijk wel mogen doen”, lacht ze. “Nigella is heel aardig en het is geweldig hoe ze ons promoot. De show was een prachtig visitekaartje voor heel Amsterdam.”


Lees ook:

Chrissy Teigen raadt 38 miljoen volgers een Nederlands eetcafe aan, maar de eigenaar weet er niets van

Ricky Gervais en vriendin spelen toeristen in Amsterdam en willen nooit meer weg

Luister ook hieronder naar de AD Media Podcast. Je kunt al onze podcasts vinden op ad.nl/podcasts.



Bekijk hieronder onze show- en entertainmentvideo’s:

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *