[ad_1]
In het gebied tussen en rond Groningen en Assen moeten er de komende vijftien jaar maar liefst 36.000 woningen bijkomen. “De ruimte wordt schaars”, zegt directeur Harmke Vlieg van Regiovisie Groningen-Assen.
Ongeveer tien jaar geleden gaf Harmke Vlieg, als raadslid van de ChristenUnie, Assen een metamorfose. Met het project Florijnas maakte ze Assen beter bereikbaar via weg, spoor en water. Je ziet het meteen als je met de trein aankomt: Assen lijkt nu meer op een stad dan voorheen.
Landelijke kwaliteiten
Het afgelopen half jaar heeft ze haar kwaliteiten op nog grotere schaal kunnen inzetten. Zij is directeur van Regiovisie Groningen-Assen. Dit gebied moet verder verstedelijkt worden, zonder dat de landelijke kwaliteiten in het gebied tussen de steden verloren gaan. Het is een lastige opgave, het vergt veel ruimte. Want er moeten maar liefst 36.000 woningen komen en ruimte voor 28.000 extra banen.
Een belangrijke vraag is: welke huizen moeten er gebouwd worden en waar moeten ze komen te staan? Vlieg: “Vanaf januari gaan we onderzoek doen onder de bevolking in de zeven gemeenten. Wij vragen hoe mensen het wonen in de wijken en dorpen ervaren en wat er nodig is op de woningmarkt. Wij vullen dit aan met wat demografen en economen verwachten aan de ontwikkelingen. Zo krijgen we data om het beleid aan te passen.” Ook de betaalbaarheid is een belangrijk thema, waar ook energie bij hoort.
Het is een kwart eeuw geleden dat de provincies en zeven gemeenten tussen Groningen en Assen de handen ineen sloegen om gezamenlijk de ruimtelijke ordening te regelen. Want de provincie- en gemeentegrenzen lopen dwars door het woon- en werkgebied van mensen. Het leidde tot pogingen tot grenscorrecties en veel emotionele discussies.
Grenzen wegdenken
Totdat de bestuurders besloten alle gemeente- en provinciegrenzen op te heffen en samen te beslissen over de beste locaties voor woningen, kantoren, winkels en bedrijven. En welke uitvalswegen en openbaar vervoervoorzieningen er nodig zijn om het allemaal bereikbaar te maken. In Groningen sluiten Het Hogeland, Westerkwartier en Midden-Groningen zich aan bij deze Regiovisie Groningen-Assen, in Drenthe doen Noordenveld en Tynaarlo mee. En natuurlijk de steden Groningen en Assen en beide provincies.
Groningen-Assen staat voor nieuwe uitdagingen. ‘Den Haag’ heeft deze regio ontdekt als een van de zestien zogenoemde NOVEX-gebieden waar verdere verstedelijking kan plaatsvinden. Voor de komende vijftien jaar zijn er stevige doelstellingen: 36.000 extra woningen, waarvan er de afgelopen drie jaar al 8.500 zijn opgeleverd. Daarnaast moet er ruimte zijn voor 28.000 extra banen.
Vlieg is blij met deze aandacht van de overheid. “Het betekent ook dat we extra faciliteiten krijgen om onszelf te ontwikkelen. Het kabinet gaat uitvoeringsorganisaties, grond, mensen en geld inzetten om de ontwikkelingen te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan netcongestie op het elektriciteitsnet. Er zijn investeringen nodig om de capaciteit van het net te vergroten, dankzij NOVEX krijgen wij voorrang.”
Casino
Het betekent wel dat de zeven gemeenten en twee provincies moeten blijven samenwerken. Dat is niet geheel vanzelfsprekend, zoals blijkt uit het recente conflict tussen de stad Groningen en Tynaarlo over de bouw van een casino op de grens tussen beide gemeenten.
Volgens de gemeente Groningen overtreedt Tynaarlo gemaakte afspraken door dit gokpaleis op bedrijventerrein Ter Borch langs de A7 toe te staan. “Natuurlijk zijn er discussies”, merkt Vlieg, “maar de bestuurders zijn erin geslaagd het gebied als één geheel te zien en zijn gaan denken in het belang van alle bewoners. Het besef groeit dat dit uiteindelijk iedereen ten goede zal komen.”
Een ander twistpunt kan de vraag zijn waar sociale huurwoningen moeten komen te staan en waar goedkopere koopwoningen moeten komen. De laatste jaren valt het bijvoorbeeld op dat Tynaarlo alleen maar dure huizen bouwde in de woonwijk Ter Borch, pal naast Groningen. Er wonen nu ruim 2.700 mensen het is de wijk met de hoogste inkomens van de hele gemeente Tynaarlo . De gemeentekas profiteert ervan, maar wellicht wilden ook armere mensen op zo’n mooie plek wonen.
Vlieg constateert dat het tij is gekeerd. “Gemeenten nemen nu meer verantwoordelijkheid om in gezamenlijk overleg de sociale woningbouw te plannen. Ze beseffen dat het belangrijk is om wijken te creëren waar meer verschillende mensen samenleven.” Ze wijst op het huidige doel om in alle nieuwe wijken 30 procent sociale woningen te realiseren.
Het scheiden van wonen en werken is niet meer nodig
Daarnaast is er ook ruimte nodig voor bedrijven en kantoren. Volgens Vlieg hangt de vraag waar ze komen te staan sterk samen met waar de woningen komen te staan. “Tot voor kort leefden we altijd strikt gescheiden van het bedrijfsleven. Ik verwacht dat dit gaat veranderen, dat je weer gemengde wijken krijgt waar mensen wonen en werken.”
De voordelen zijn talrijk: in wijken met veel werkende mensen kun je nu overdag een kanon afschieten zonder iemand te raken, en wat meer activiteit zou weer wat leven in de brouwerij kunnen brengen. Ook kunnen meer mensen op loop- of fietsafstand van hun werk wonen. “Gemengde buurten zijn ook sociaal veiliger”, vult Vlieg aan.
“Het is ook belangrijk dat we de ruimte effectief gebruiken, want ook in onze omgeving wordt deze schaars”, zegt Vlieg. “Ook willen we voorkomen dat het prachtige landschap rommelig wordt doordat de bestaande centra overal worden uitgebreid. Daarom is het ook belangrijk dat we goed nadenken over hoe we leegstaande panden een nieuwe bestemming kunnen geven. We merken bijvoorbeeld dat de behoefte aan fysieke winkels afneemt en je moet onderzoeken hoe je bijvoorbeeld leegstaande panden kunt herinrichten voor andere kleine ondernemers.”
[ad_2]