Doctors worried about influencers spreading health advice

[ad_1]

Artsen maken zich zorgen over het groeiende aantal beroemdheden en influencers die gezondheidsadviezen verspreiden op sociale media. Deze mensen beschikken meestal niet over de medische kennis om hun claims te staven, wat ernstige gevolgen kan hebben. Het is ook belangrijk om te onthouden dat ze geld verdienen met de supplementen en producten waarvoor ze adverteren, vertelden medische professionals ADVERTENTIE.

Een zorgwekkende ontwikkeling is dat influencers zweren bij natuurlijke anticonceptie. Tijdens de zomer meldden abortusklinieken een toenemend aantal jonge vrouwen met ongeplande zwangerschappen, van wie velen zeiden dat ze natuurlijke anticonceptie gebruikten, aldus AD. Het aantal abortussen lag vorig jaar 15 procent hoger dan in 2021.

De geneesmiddelenautoriteit CBG is een campagne gestart om mensen te waarschuwen voor periodieke onthouding als middel om niet zwanger te worden. “Het is belangrijk dat vrouwen de feiten op een rij hebben over betrouwbare anticonceptie, zodat zij zelf een weloverwogen keuze kunnen maken. Gebruik betrouwbare informatie voor uw beslissing”, zei voorzitter Ton de Boer, eraan toevoegend dat iedereen die twijfels of zorgen heeft over de anticonceptie die hij gebruikt “dit met uw arts moet bespreken”.

Huisartsen merken een toegenomen belangstelling voor supplementen. “Ze hebben erover gelezen op sociale media via een beroemdheid of een gezondheidsbeïnvloeder. Maar als je een normaal voedingspatroon hebt, is het helemaal niet nodig om supplementen te gebruiken”, zegt huisarts Jojanneke Kant tegen de krant. “Ik begrijp waarom mensen advies zoeken op sociale media. Er is tijdsdruk voor huisartsen; Patiënten voelen zich minder gehoord. Maar er is zoveel desinformatie. Heel wat voedingssupplementen lijken onschuldig, maar kunnen in combinatie met medicijnen schadelijk zijn. Sint-Janskruid gaat bijvoorbeeld niet samen met antidepressiva. Overleg dit soort zaken eerst met uw apotheker.”

Het Oogfonds heeft een systeem opgezet dat sociale media scant op onderwerpen die verband houden met ooggezondheid. “Als er inhoudelijke onjuistheden worden vermeld, vinden wij het belangrijk om inhoudelijk en met feiten te reageren”, zegt woordvoerder Nicolette Mouw. Het Eye Fund moest onlangs de bewering ontkrachten dat zonnebrillen het pigment op uw netvlies vergroten en uw ogen beter bestand maken tegen de zon, waardoor ‘waardevolle informatiestroom van de zon naar uw hersenen’ wordt geblokkeerd. Het Oogfonds antwoordde dat UV-straling, net als bij je huid, ook schadelijk is voor je ogen. “Je merkt de schade niet meteen, maar op latere leeftijd kan dit het verschil betekenen tussen goed blijven zien of slechtziend worden. Zonder de juiste bescherming kan UV-straling blijvende schade aan je ogen veroorzaken.”

Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik maakt zich zorgen over de ontwikkeling. “Er groeit een generatie op die meer waarde hecht aan de mening van een knappe beroemdheid dan aan die van de huisarts”, aldus directeur Ruud Coolen van Brakel. “Als mensen niet ook een deskundige raadplegen, kan dat grote gevolgen hebben. Ik denk dat we die gevolgen de komende jaren zullen zien.”

Het is ook belangrijk om te onthouden dat influencers de kost verdienen door de producten te verkopen waarvoor ze adverteren. Ze krijgen betaald elke keer dat iemand hun kortingscode gebruikt of op hun link klikt, aldus de Association against Quackery. “Influencers combineren idealisme met een gebrek aan kennis. Ze zeggen gewoon wat. En ze worden beïnvloed door geld. Veel klikken betekenen geld. Het is een ziek systeem”, zegt woordvoerder Catherine de Jong tegen de krant. “Je kunt er vaak niets aan doen. Wat zij zeggen valt onder de vrijheid van meningsuiting. Het enige wat we kunnen doen is ervoor waarschuwen.”

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *