Zo rijdt de eerste hybride motorfiets ter wereld | Auto

[ad_1]

Met de Ninja 7 is Kawasaki het eerste merk dat echt vertrouwen heeft in hybride voortstuwing op een motorfiets. Harley-Davidson probeerde het een tijdje, maar struikelde ook over het hogere gewicht en het extra formaat van een extra elektromotor.

Hybriden en elektrische aandrijving zijn in de autowereld al lang gemeengoed, maar bij motorfietsen is dat een heel ander verhaal. Daar rijden een paar ‘early adopters’ puur elektrische motorfietsen van (meestal) kleine merken, maar dat is het dan ook wel. Niet heel onlogisch, want bij een motorfiets spelen gewicht en formaat een grote rol, waardoor het lastig is om van de grote, zware accu’s af te komen voor een elektrische aandrijving.

Een kleine accu kan ook, maar dat levert een te kleine actieradius op. Tel daarbij op dat het moeten zoeken naar een laadpaal, vooral in het buitenland, het gevoel van vrijheid aantast, en je begrijpt waarom elektrische motorfietsen nog maar mondjesmaat worden verkocht.

Zware verliezen met puur elektrisch

Harley-Davidson was het eerste grote merk dat het met zijn LiveWire probeerde en heeft er inmiddels meer dan één kwart miljard dollar geïnvesteerd, en verkocht daarna wereldwijd nog maar een paar honderd puur elektrische LiveWires. Resultaat: de grote motormerken branden liever hun vingers niet in afwachting van betere accutechnologieën. Na Harley is Kawasaki inmiddels de tweede grote motorfietsfabrikant die een milieuvriendelijkere motorfiets introduceert, in de vorm van de eerste echte hybride motorfiets, de Ninja 7.

Twee motoren, twee koelsystemen

De gloednieuwe Kawasaki Ninja 7 is voorzien van een 451 cc benzinemotor en een aparte elektromotor, beide voorzien van een eigen koelsysteem. Samen produceren ze een maximaal vermogen van 59 pk en een koppel van 60 Newtonmeter, waar met E-boost nog eens 10 pk bij komt, al duurt dat maximaal vijf seconden. Hiervan is 12 pk elektrisch vermogen, de rest komt uit de tweecilindermotor die op benzine loopt.

Extra pk’s

Dat is geen enorm vermogen, maar wel duidelijk meer dan de 45 pk die de Ninja 400, een vergelijkbaar ‘normaal’ model van Kawasaki, levert. Plus; Van elektrische auto’s hebben we geleerd dat de acceleratie groot is en dat regeneratie (het opwekken van elektriciteit door het afremmen op de motor) zorgt voor een laag verbruik. Kawasaki claimt dat in de sportstand een verbruik van 1 op 25 mogelijk is, in de ecostand zou 1 op 27 zelfs haalbaar moeten zijn. Zeker niet slecht, maar ook niet extreem goed voor zo’n lichte benzinemotor.

Technisch vernuft

Kawasaki heeft de extra ruimte voor de 13 kilo zware accu deels gevonden door de stermotor en de dynamo aan het uiteinde van de krukas van het benzineblok te combineren. Uiteraard beschikt zo’n nieuw model nog over een aantal andere technische snufjes, zoals de ‘Automatic Launch Position Finder’ die de versnellingsbak zelf terugschakelt naar de eerste versnelling als de motor stilstaat.

Kawasaki
© Kawasaki

Ook is er een ‘loopmodus’, waarbij de Ninja 7 elektrisch loopsnelheid niet alleen vooruit, maar ook achteruit kan worden gemanoeuvreerd. Verder is er een start-stopsysteem en als klap op de vuurpijl is er de mogelijkheid om met een zelfschakelend systeem de versnellingsbak en koppeling te bedienen, al kun je dat ook zelf doen met knoppen op het stuur.

Versnel hard

De berijder kan altijd kiezen uit drie modi: beide motoren continu op vol vermogen, alleen elektrische ondersteuning bij het wegrijden (tot maximaal 20 kilometer per uur) en een volledig elektrische modus. Deze laatste modus duurt ongeveer 10 kilometer en doet dit tot maximaal 60 kilometer per uur. Zo handig voor in de stad.

Voor motorrijders die bang zijn dat het plezier van het motorrijden op het spel staat: Kawasaki belooft met E-boost een dragracer bij de stoplichten die ‘onder bepaalde omstandigheden’ sneller accelereert dan de machtige ZX-10R Superbike, een van de meest extreme Kawasaki-races motorfietsen van dit moment. Dan heb je het over 0-100 km/u in minder dan drie seconden.

Alleen maar voordelen?

Nadelen? Veel weegt de Ninja 7 uiteraard niet, de extra motor en grotere accu zorgen voor een leeggewicht van 227 kilo, ruim 50 kilo te veel voor een motorfiets met slechts een 400 cc motorblok. De constructie met de extra elektromotor resulteert bovendien in een iets langere motor, waardoor hij iets minder makkelijk te besturen is dan een korter model. En met twee motoren hebben twee motoren onderhoud nodig en kunnen twee motoren kapot gaan. Plus: twee motorblokken kosten twee keer zoveel geld, plus een dure accu. Misschien laat Kawasaki ons daarom wachten tot begin januari 2024 voordat ze de prijs van de Ninja 7 onthullen.

De hybride motor van Kawasaki's Ninja 7.
De hybride motor van Kawasaki’s Ninja 7. © Kawasaki

Arjan Hordijk, EV-expert en testrijder van Testmotor.nl reed als allereerste met de nieuwe Ninja 7 in Barcelona. Hij is onder de indruk, maar ziet dat de Ninja 7 slechts een eerste stap is op deze reis. “Het is bijzonder indrukwekkend dat Kawasaki met zijn eerste hybride de overstap van elektrisch naar benzine al voor elkaar heeft gekregen. Helaas voegt de elektromotor in de hybride modus weinig toe, aangezien hij alleen bij zeer lage snelheden elektrisch rijdt. Bovendien heb je nog steeds je handen volledig schakelen tussen de verschillende modi en versnellingen, wat eigenlijk makkelijker zou moeten gaan. Toch is het handig dat de volledige EV-modus in de stad meerwaarde biedt, want dan rijd je trillingsvrij, stil en met een acceptabele actieradius. -boostfunctie is een mooie toevoeging, die – zij het heel kortstondig – zorgt voor extra rijplezier.”

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *