[ad_1]
De J. Buiskoolweg in het Rhederveld is een straat met een unieke status. De groene haag die het zo bijzonder maakt, wordt momenteel gerenoveerd.
Door het Rhederveld, een gehucht aan de Duitse grens, loopt een straat die in Nederland zijn gelijke niet kent. Ook en vooral vanwege de vegetatie. En dat laatste wordt tegenwoordig weer mooi gemaakt.
De betovering begint onmiddellijk
De J. Buiskoolweg, zo heet de straat. Het is een rechttoe-rechtaan boerenweggetje, vrij smal. Op het eerste gezicht niets bijzonders, maar als je hem op deze zonnige herfstochtend aanzet, begint de betovering meteen. Aan weerszijden van de straat staan bomen, maar ook allerlei struiken en planten zoals hortensia’s, taxus, hulst en rododendron. Je rijdt als het ware door een groene heg die de sfeer hier sinds 1930 zo bijzonder maakt. De straat en de heg genieten samen daardoor de status van rijksmonument.
“En dat is heel bijzonder, elders in Nederland bestaat zo’n weg niet”, zegt Albert Kosters. Hij werkt voor Landschapsbeheer Groningen en staat op een hoogwerker aan de kant van de weg. Landschapsbeheer is de organisatie die de groenhaag aanpakt in opdracht van de gemeente Westerwolde, eigenaar van het monument.
‘Het verbetert de veiligheid’
Kosters is de uitvoerder en doet hier vanochtend samen met collega Jan Tjoelker zijn werk. Ondergroei aan de bomen wordt verwijderd zodat de struiken meer ruimte krijgen. “De te hoge struiken snoeien we af, wat weer ten goede komt aan de bomen”, zegt Kosters. “Ook het groen dat te ver over de weg hangt, snoeien we af, wat de veiligheid ten goede komt.”
Kosters en zijn collega’s zijn hier nu vier weken aan het werk. Ze zijn inmiddels klaar met het werken aan de groene heg aan de ene kant van de straat en zijn nu aan de andere kant begonnen. “We gaan heel langzaam vooruit, meter voor meter”, zegt Kosters. “De straat is bijna vier kilometer lang, het groen is 3.000 meter lang.”
Werkgelegenheidscreatie in Westerwolde
Kosters heeft er plezier in en kent inmiddels de geschiedenis van de weg en de beplanting als zijn broekzak. Een geschiedenis die ruim 90 jaar teruggaat, tot de tijd van de werkgelegenheid in Westerwolde. Werklozen werden vervolgens ingezet om veengebieden te ontwikkelen en zo om te zetten in landbouwgrond. Dat deden ze ook in het Rhederveld.
De weg lag er toen al. Landschapsarchitect Jan Vroom kreeg de opdracht een plan te maken voor de inrichting met bomen en struiken. Kwekerijen die al dat groen leverden, werden zo geholpen in die economisch moeilijke tijden. De bomen en struiken werden rond 1930 door werklozen geplant. De grote man achter de werkgelegenheidscreatie was Jan Buiskool. Daarom is de weg, die begin deze eeuw de status van rijksmonument kreeg, naar hem vernoemd.
Het verhaal levend houden
Met dat verhaal in het achterhoofd gaan Kosters en Tjoelker vandaag weer stap voor stap verder. “Deze klus zal vijf weken duren”, zegt Bart Koops, projectleider Landschapsbeheer. “We zijn er trots op dat we op deze manier bijdragen aan de veiligheid, maar ook helpen om het bijzondere verhaal van deze weg levend te houden.”
Bij dat verhaal horen ook de bewoners van de weg. Boerderijen en burgerwoningen flankeren de straat, staan achter de groene haag of zijn zichtbaar doordat de haag kortstondig wordt onderbroken. Desmond Harts is een van de bewoners en staat vanochtend langs de weg te genieten van het mooie weer.
Hij woont samen met zijn ouders die een camping runnen. Zelf werkt hij in de geestelijke gezondheidszorg. “Ik ben hier twee jaar geleden komen wonen, daarvoor stond mijn huis in Vianen. Het verschil is enorm. Het is hier rustig en kalm. En heel mooi. Wonen aan een weg met monumentale status is bijzonder. Ik ben dan ook blij dat de de beplanting wordt weer op orde gebracht.”
Wie was Jan Buiskool?
Jan Buiskool werd in 1875 in Heveskes geboren, was eerst predikant en daarna burgemeester: eerst van Vlagtwedde en daarna van Delfzijl. Hij wilde iets doen aan de werkloosheidsproblematiek en werd in 1923 door Den Haag benoemd tot Rijksinspecteur van Werkgelegenheid en Ondersteuning in de provincie Groningen. In deze hoedanigheid was hij de drijvende kracht achter grote werkgelegenheidsprojecten, zoals de drooglegging in Westerwolde. Zijn harde aanpak maakte hem controversieel; werknemers klaagden over slechte arbeidsomstandigheden. Jan Buiskool overleed in 1937.
[ad_2]