Een sterretje in je autoruit hoef je niet gelijk te laten repareren, dit is waarom | Auto

[ad_1]

Veel automobilisten hebben het meegemaakt: een crash, een steen vliegt tegen de voorruit. Dan zit er ineens een lelijke ster in je raam waar je zo snel mogelijk vanaf wilt repareren om te voorkomen dat het erger wordt. Maar waarom is de kans op raam- en steenslagschade groter als het vriest? En wat doe je als het jou overkomt?

Asfalt kan niet goed tegen extremen. Bij te hoge temperaturen smelt het en als de temperatuur onder de 0 komt kunnen er ook problemen ontstaan. “Door de lage temperaturen wordt het bindmiddel in het asfalt brozer en ontstaan ​​er scheuren”, zeggen ze bij Rijkswaterstaat. “Als er vorst is, bevriest het water in deze scheuren en zet het uit. Hierdoor komen er meer stenen los van het wegdek dan anders. Deze losse stenen kunnen schade aan voertuigen veroorzaken.”

Volgens Rijkswaterstaat ontstaat er, vooral als de temperatuur af en toe boven de 0 komt, meer schade, vooral op oudere wegdekken. “De plekken waar de schade klein is, worden groter door het verkeer dat er overheen rijdt. Bovendien houdt ijs bij vorst de slechte plekken bij elkaar. Perioden van dooi zorgen ervoor dat het materiaal losraakt en de schade zichtbaar wordt.” Vorstschade ontstaat niet alleen als losse stenen, soms leidt het ook tot gaten of open naden in de weg, maar in de meeste gevallen herstelt Rijkswaterstaat dit snel.

Direct naar de garage rijden?

Als je een ster in je auto opmerkt, denk je waarschijnlijk dat je naar de garage moet rennen, maar volgens auto-expert Menno Dijcks van Independer valt dat mee. “Misschien heb je uit advertenties het idee gekregen dat een sterretje in je voorruit meteen een grote barst in de voorruit wordt. In de praktijk gebeurt dat echt niet zo snel.”

‘Laat de ster gewoon met rust’

Ook volgens consumentenprogramma Uitchecken Je kunt een ster in je voorruit achterlaten. Tien jaar geleden deed het programma onderzoek naar kraken bij temperaturen onder 0. Ze reden met een auto de vriezer in om te kijken of zo’n ster inderdaad verder zou barsten bij enorme temperatuurverschillen. In de vriezer bleek dat het raam intact bleef. Een woordvoerder van de ANWB legde in het programma uit dat de huidige autoruit niet zo snel scheurt en dat er absoluut geen reden tot paniek is als je een sterretje in de ruit hebt.

Wel adviseert Dijcks om de voorruit te laten repareren. In een aantal gevallen is dit zelfs nodig voor de APK-keuring, bijvoorbeeld wanneer deze zich direct in het gezichtsveld van de bestuurder bevindt. “Waar de kosten voor het repareren van een sterretje of barst vaak net boven de 150 euro liggen, kost het vervangen van een gehele voorruit al snel ruim 400 euro”, zegt Dijcks. “Het gaat om een ​​voorruit met moderne techniek erin. Dan komen er nog meer kosten bij. Bovendien is een compleet en goed zicht ook veiliger in het verkeer.”

Wat betaalt de verzekering?

Als een weg ernstig wordt getroffen door vorstschade, kan Rijkswaterstaat als wegbeheerder aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Van deze instantie kan redelijkerwijs worden verwacht dat zij maatregelen neemt om schade te voorkomen. In veel gevallen vergoedt uw verzekering ook de reparatie. Tenminste: als u een WA+ of een allrisk autoverzekering heeft.

“Ruitschade is al tien jaar de meest gemelde vorm van autoschade”, zegt Menno Dijcks. “Het gaat dan niet alleen om het repareren van een ster of een barst in de ruit, maar ook om een ​​ruit die is ingeslagen bij een auto-inbraak. Heeft u door de glasscherven ook schade aan de bekleding gehad, dan krijgt u deze ook vergoed .” De enige uitzondering op deze regel is het repareren van krassen in de ruit, verzekeraars beschouwen dit niet als ruitschade en vergoeden deze daarom niet.

Ruitschade: hoe zit het met aftrekbare en schadevrije jaren?

Autobezitters zijn wellicht bang dat het laten repareren van hun auto vooraf van hun eigen risico moet worden betaald. Of dat dit ten koste gaat van de schadevrije jaren en dus kan resulteren in een hogere premie. Volgens autodeskundige Dijcks hoef je je daar geen zorgen over te maken: “Veel autoverzekeraars zien geheel of gedeeltelijk af van het gebruikelijke eigen risico van 135 tot 150 euro als je kiest voor reparatie in plaats van vervanging. Ook voor reparaties betaalt de verzekeraar minder. laat de schade dan repareren door een bedrijf waarmee de verzekeraar samenwerkt. Ook goed om te weten: het laten repareren of vervangen van een ruit heeft geen invloed op je schadevrije jaren.”

Werken met een doe-het-zelfpakket?

“Er zijn online veel aanbieders die voor enkele tientallen euro’s doe-het-zelf-reparatiesets verkopen om een ​​sterretje te repareren”, zegt Dijcks. “Hiermee kunnen handige doe-het-zelvers wel 150 euro aan reparatiekosten besparen. Maar eigenlijk is dit alleen interessant voor chauffeurs met alleen een WA-verzekering. Voor iedereen met een WA+ of all-risk verzekering worden professionele reparaties vergoed Als u besluit deze verzekering zelf af te sluiten, kan dit tot extra kosten leiden. Als de ster een barst wordt nadat u deze zelf geprobeerd heeft te repareren, heeft de auto een nieuwe ruit nodig. Dit valt onder uw WA+ of all- risicodekking, maar je betaalt vaak een eigen risico. Het advies is dan ook om een ​​sterretje te laten repareren door een specialist.”

Bekijk hieronder onze automotive- en mobiliteitsvideo’s:

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *